Resistência e Reversibilidade em Straub-Huillet
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1125Keywords:
Resistance, Event, Danièle Huillet, Jean-Marie StraubAbstract
This article unfolds the relationship between acts of resistance and temporal reversibility in the cinema of Danièle Huillet and Jean-Marie Straub. The problem of resistance is presented as inseparable from that of time, if each state of things – against which the characters in this cinema struggle – reenact an unreflective exercise of habit and law. The text is composed of three moments: initially, it considers procedures for a reversible coalescence between perception and memory, or between the Earth and thought, with the passage from a visible plane to a legible plane, crafted to produce an eye capable of unearthing events; then, it highlights sound strategies of disidentification and musical accentuation that emphasize the impropriety of the voice and a communication that is no longer interactive, nor reflective; finally, it is suggested that analytical models are inept to face the task of translating what Jacques Rancière called “post-Brechtian” cinema. More than denouncing the internal limits of dialectics, this cinema will be rich in bodily attitudes and lapidary landscapes that demand a work of reading, of guessing, of exploring time as a memory that is no longer psychological or personal, but of the world.
Downloads
References
A ANTÍGONA de Sófocles, na tradução de Hölderlin, tal como foi adaptada à cena por Brecht em 1948. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Danièle Huillet, Martine Marignac, Jean-Marie Straub, Regina Ziegler. Alemanha, França, 1992, 100 min., sonoro, colorido.
A MORTE de Empédocles. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Roland Caspary, Jérôme Clément, Rosemarie Gockel, Klaus Hellwig, Margaret Ménégoz, Barbet Schroeder. França, Alemanha Ocidental, 1987, 133 min., sonoro, colorido.
ARAÚJO, M. Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros. Devires, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, pp. 108-137, Jan./Jun. 2013.
ASPAHAN, P. Composição musical e pensamento cinematográfico: a estética do serialismo no cinema de Straub-Huillet. Tese (Doutorado). 2017., Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
BARTHES, R. Lo obvio e lo obtuso: imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós, 1986.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses ‘Sobre o conceito de história’. São Paulo: Boitempo, 2005.
BRECHT, B. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
BERGSON, H. La pensée et le mouvant. Paris: Flammarion, 2014.
BLANCHOT, M. A parte do fogo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
BLANCHOT, M. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
BLANCHOT, M. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
CHION, M. La musica en el cine. Barcelona: Paidós, 1997.
COSTANZO, A. Straub-Huillet: la possibilité d’un monde. Cahiers du GRM [Online], 5, 2014. Disponível em: http://journals.openedition.org/grm/404. Acesso em: 2 mai. 2024.
CRÔNICA de Anna Magdalena Bach. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Gian Vittorio Baldi, Danièle Huillet, Franz Seitz, Jean-Marie Straub. Alemanha Ocidental, Itália, 1968, 94 min., sonoro, preto e branco.
DA NUVEM à Resistência. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Itália, Alemanha Ocidental, 1979, 104 min., sonoro, colorido.
DANEY, S. Une morale de la perception (De la nuée à la résistance de Straub-Huillet). La Rampe, Cahier critique 1970-1982. Paris: Cahiers du Cinéma / Gallimard, 1996.
DANEY, S. The Cinema House & the World: The Cahiers du Cinéma Years 1962-1981. South Pasadena, CA: Semiotext(e), 2022.
DELEUZE, G. Cinema 2: A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.
DELEUZE, G. O que é o ato de criação? In: DELEUZE, G. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). São Paulo: Editora 34, 2016, pp. 332-343.
EN RACHÂCHANT. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. França, 1982, 7 min., sonoro, preto e branco.
FAURE, E. Introduction à la mystique du cinema. Paris: SHS Editions, 2024.
FORTINI, F. The dogs of the Sinai. Calcutá: Seagull Books, 2013.
FORTINI/CANI. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: André Engel, Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, Daniel Talbot, Stéphane Tchalgadjieff. Itália, França, 1976, 87 min., sonoro, colorido.
FOUCAULT, M. Le courage de la vérité. Le gouvernement de soi et des autres II. Cours au Collège de France (1983-1984). Paris: Seuil/Gallimard, 2009.
GOFFMAN, E. The presentation of self in everyday life. Edimburgo: University of Edinburgh Social Sciences Research Centre, 1956.
HUILLET, D.; STRAUB, J-M. Writings. Nova York: Sequence Press, 2016.
KANT, I. Crítica da razão pura. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
MARTINS, D. C. Huillet-Straub no cinema moderno: autoria como primado do material e espectatorialidade libertária. Galáxia, São Paulo, v. 47, 2022, pp.1-22.
MEAD, G. H. Mind, self and society: from the stand point of a social behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press, 1972.
METZ, C. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 1977.
MOISÉS e Aarão. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Alemanha Ocidental, Áustria, 1975, 107 min., sonoro, colorido.
MONTAIGNE, M. de. Os ensaios - Livro 1. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
OS NÃO-RECONCILIADOS. Direção: Jean-Marie Straub. Produção: Jean-Marie Straub, Danièle Huillet. Alemanha Ocidental, 1965, 53 min., sonoro, preto e branco.
PARK, R. E.; BURGESS, E. W. The city: suggestions for the investigation of human behavior in the urban environment. Chicago: The University of Chicago Press, 1984.
RANCIÈRE, J. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RELAÇÕES de Classe. Direção: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Produção: Klaus Hellwig, Claude Nedjar, Jean-Marie Straub. Alemanha Ocidental, França, 1984, 128 min., sonoro, preto e branco.
RIVETTE, J. Rivette: Texts and Interviews. Londres: British Film Institute, 1978.
SANTAELLA, L. A assinatura das coisas. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1992.
SIMONDON, G. A individuação à luz das noções de forma e de informação. São Paulo: Editora 34, 2020.
TURQUETY, B. Danièle Huillet, Jean-Marie Straub: “Objectivists” in Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020.
UM CONTO de Michel de Montaigne. Direção: Jean-Marie Straub. Produção: Arnaud Dommerc. França, Suíça, 2013, 33 min., sonoro, colorido.
VIDAS Secas. Direção: Nelson Pereira dos Santos. Produção: Nelson Pereira dos Santos, Luiz Carlos Barreto. Sino Filmes, 1963. VHS, 103 min., sonoro, preto e branco.
VIRILIO, P. Guerra e Cinema: a logística da percepção. São Paulo: Boitempo, 2005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Demétrio Rocha Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.