Identity in crisis

The notion of mineiridade in O Padre e a Moça

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.864

Keywords:

Identity, Tradition, Religiosity, Crisis

Abstract

The present text seeks to understand the identity formation of the characters in the film O Padre e a Moça, the first feature film directed by Joaquim Pedro de Andrade, when dealing with the issue of "mineiridade". With this, we intend to understand how the identity conflicts of the characters are related to the very crisis of a hegemonic national identity, which also reflects in the institution of the filmmaker's particular cinematographic language. Finally, we outline how poetry and cinema are mobilized by Joaquim Pedro de Andrade to apprehend modernity and the configurations of time itself.

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Author Biographies

Thiago Henrique Leão Leão Gomes, Universidade Federal de Ouro Preto

Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), graduando em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Mestre em Comunicação pela UFOP. Ouro Preto (MG). Brasil.

Cláudio Rodrigues Coração, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Comunicação: Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Curso de Graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Ouro Preto (MG). Brasil.

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Published

2023-07-30

Issue

Section

General articles