In search of an authority
Film criticism and its current imperatives
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.936Keywords:
Film criticism, Authority, Sociology of criticism, PublicAbstract
With this article, we intend to shed light on the current imperatives that surround the exercise of film criticism, shaped and reconfigured from the demands and transformations arising from the digital emergency and from the flows of online communication. We start from the assumptions that see the growing search by critics for a lost or shaken authority in recent years, as formulated by Mattias Frey (2015). We follow methodological assumptions based on the Field Theory, by Pierre Bourdieu (2007; 1996a; 1996b), paying attention to the need for a sociological approach in the investigation of film criticism, while mapping this practice in the current Brazilian online scene.
Downloads
References
BOGADO, Maria. Crítica é conversa. In: RODRIGUES, Laécio Ricardo de Aquino (Org.). Crítica e curadoria em cinema: múltiplas abordagens. Belo Horizonte, MG: Fafich/PPGCOM/UFMG, 2023. p.141-154.
BORDWELL, David. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. EUA: Harvard University Press, 1991.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996a.
______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP:Papirus, 1996b.
______. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
CARMELO, Bruno. Uma introdução à crítica de cinema na internet. In: SILVA, Paulo Henrique. Trajetória de da crítica de cinema no Brasil. Belo Horizonte: Letramento; Abraccine, 2019. p. 420-437.
CARVALHO, Rafael Oliveira. Contornando crises e reafirmando a autoridade na web:os desafios da crítica de cinema online no Brasil. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: http://poscom.tempsite.ws/wp-content/uploads/2011/05/Tese-Rafael-Carvalho-final.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
COELHO, Marcelo. Jornalismo e crítica. In: MARTINS, Maria Helena (Org.).Rumos da crítica. 2ª ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo,Itaú Cultural, 2007. p. 83-94.
EAGLETON, Terry. A função da crítica. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
FREY, Mattias. The permanent crisis of film criticism: The anxiety of authority. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015.
FRYE, Northrop. Anatomia da crítica. São Paulo: Editora Cultrix, 1973.
GARDNIER, Ruy; TOSI, Juliano. Cronologia da crítica
cinematográfica no Brasil.Revista Contracampo. n. 24, 2000. Disponível em: http://www.contracampo.com.br/24/cronologia.htm. Acesso em: 30 abr. 2023.
GOMES, Regina. O cinema brasileiro em Portugal (1960-1999): uma análise da crítica de filmes brasileiros na imprensa lisboeta. Salvador: EDUFBA, 2015.
HEFFNER, Hernani. Periódicos de cinema no Brasil: algumas indicações. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 53, p. 9-13, jan. 2011.
IKEDA, Marcelo. Abundância, precarização e ineditismo: desafios para a crítica de cinema na internet e o papel dos festivais. In: RODRIGUES, Laécio Ricardo de Aquino (Org.). Crítica e curadoria em cinema: múltiplas abordagens. Belo Horizonte, MG: Fafich/PPGCOM/UFMG, 2023. p. 59-79.
LÉVY, Pierre; LEMOS, André. O futuro da internet:em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
MICELI, Sérgio. Bourdieu e a renovação da sociologia contemporânea da cultura.Tempo Social,São Paulo, v.15, n.1, p. 63-79, 2003.
NATÁLIO, Carlos. O gosto, o cânone e o aforismo – (ainda) problemas da crítica de cinema. In: CUNHA, Paulo; PENAFRIA, Manuela (Orgs.). Crítica de cinema: reflexões sobre um discurso. Editora LabCom: Covilhã, 2017. p. 69-80.
NOGUEIRA, Cyntia. Anotações sobre a crítica brasileira de cinema na internet. In: CAJAÍBA, Luiz Cláudio; REZENDE, Marcelo. Escrítica – O lugar e o papel do pensamento crítico agora. Salvador: EGBA., 2014. p. 119-139.
Downloads
Published
Versions
- 2023-07-31 (2)
- 2023-07-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafael Oliveira Carvalho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.