Gigi

Vincente Minnelli between melodrama and musical film

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.987

Keywords:

Gigi, Minnelli, Melodrama, Musical film

Abstract

Based on the ideas of Thomas Elsaesser, I locate the musical film Gigi (1958) in Vincente Minnelli's filmography. Produced after a sequence of melodramas that were filmed during the 1950s, the film replaces the usual optimism of the director’s previous musicals with the pessimism of the dramas. Proceeding with brief cartography of Minnelli’s works in the period and a deeper analysis of the film, I notice that Gigi is a musical strongly influenced by melodramatic dispositions, arguing that, in the context of its filmmaker’s oeuvre, it is a musical film revised by the melodramas that preceded it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Fernando Coutinho, Federal University of Minas Gerais

PhD candidate in the Graduate Program in Social Communication at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Brazil.

References

A HERANÇA da carne (Home from the hill). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Edmund Grainger; MGM. Estados Unidos, 1960. Digital, 150 min., sonoro, colorido.

A LENDA dos beijos proibidos (Brigadoon). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed; MGM. Estados Unidos, 1954. Digital, 108 min., sonoro, colorido.

ALTMAN, Rick. The American film musical. Londres: British Film Institute, 1987.

A RODA da fortuna (The band wagon). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed; MGM. Estados Unidos, 1953. Digital, 111 min., sonoro, colorido.

AGORA seremos felizes (Meet me in St. Louis). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed. MGM, 1944. 113 min., sonoro, colorido. Digital.

ASSIM ESTAVA escrito (The bad and the beautiful). Direção: Vincente Minnelli. Produção: John Houseman; MGM. Estados Unidos, 1952. Digital, 113 min., sonoro, preto e branco.

BODET, Pascale; LEVAUFRE, Emmanuel. Be yourself!: Vincente Minnelli con tristezza – 2éme partie. La Lettre du Cinéma, n. 30-31, 2005.

BITSCH, Charles. Gigi. Cahiers du Cinéma, n. 84, junho de 1958, p. 35.

BURDEAU, Emmanuel. Vincente Minnelli. Bordeaux: Capricci, 2011.

CHÁ e simpatia (Tea and sympathy). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Pandro S. Berman; MGM. Estados Unidos, 1956. Digital, 122 min., sonoro, colorido.

CORRENTES ocultas (Undercurrent). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Pandro S. Berman; MGM. Estados Unidos, 1946. Digital, 114 min., sonoro, preto e branco.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1 – A imagem-movimento. São Paulo: Editora 24, 2018.

DEUS sabe quanto amei (Some came running). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Sol C. Siegel; MGM. Estados Unidos, 1958. Digital, 136 minutos, sonoro, colorido.

ELSAESSER, Thomas. Tales of sound and fury: observations on the family melodrama. In: GLEDHILL, Christine (ed.). Home is where the heart is: studies in melodrama and woman’s films. Londres: BFI, 1987a. pp. 43-69.

ELSAESSER, Thomas. Vincente Minnelli. In: GLEDHILL, Christine (ed.). Home is where the heart is: studies in melodrama and woman’s films. Londres: BFI, 1987b. pp. 217-222.

GIGI. Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed; MGM. Estados Unidos, 1958. Digital, 115 min., sonoro, colorido.

MARCORELLES, Louis. Un art du mensonge, Cahiers du Cinéma, n. 94, abril de 1959, pp. 54-56.

NAREMORE, James. The films of Vincente Minnelli. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

O PONTEIRO da saudade (The clock). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed; MGM. Estados Unidos, 1945. Digital, 90 min., sonoro, preto e branco.

PAIXÕES sem freios (The cobweb). Direção: Vincente Minnelli. Produção: John Houseman; MGM. Estados Unidos, 1955. Digital, 124 min., sonoro, colorido.

SCHATZ, Thomas. The Family melodrama, Hollywood genres. Nova Iorque: Random House, 1981. pp. 221-260.

SEDE de viver (Lust for life). Direção: Vincente Minnelli. Produção: John Houseman; MGM. Estados Unidos, 1956. Digital, 122 min., sonoro, colorido.

SINFONIA de Paris (An american in Paris). Direção: Vincente Minnelli. Produção: Arthur Freed; MGM. Estados Unidos, 1951. Digital, 113 min., sonoro, colorido.

XAVIER, Ismail. Os excessos, a dupla moldura e a ironia do mestre do melodrama. In:

CARLOS, Cássio Starling; GUIMARÃES, Pedro Maciel (org.). Douglas Sirk: o príncipe do melodrama. São Paulo: CCBB, 2012. pp. 85-102.

Published

2024-12-23

Issue

Section

General articles