Contingencies and crossings of climat masculine and feminine in the Interstellar script and film

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1015

Keywords:

Toxic masculinity, Climatic masculine/feminine, Abundance of reality, Post-colonial crossings

Abstract

Cinema is mediated by representations of toxic, patriarchal, and destructive masculinities of men and women in its productions. Contemporary scripts and films have developed in them liminaries permeated by gender, economic, and socio-environmental triggers. Climate change evidenced in the accumulation of irreversible effects, in the hierarchy of natural and interstellar spaces, and the impacts of vulnerable communities and subjects are also masculinizing reflections of androcentrism mobilized in the degradation of the planetary ecosystem. The script and film narratives Interstellar (Nolan; Nolan, 2014; Interstellar, 2014) constitute a denunciation of the extreme desire of economic elites to abandon the globe and be lost in the universe in search of a new terraformation under unknown and adverse water and oxygen conditions. The purpose of this scientific article is to discuss the intermediations of toxic hegemonic discourses and intersubjectivities, disjunctive and disruptive of the characters' profession and gender on the part of the scriptwriters and director, to cross them through academic-scientific assumptions and assertions of indigenous knowledge of environmental care and compassion in favor of the common home, the Earth. In this way, we will demonstrate that the climatic masculine and feminine repertoire of educators envisages solutions to attempts to save the species, represented in the astronaut characters, to the detriment of humanity and non-human nature, incapacitated and averse to destruction and death on our planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simão Farias Almeida, Federal University of Roraima

Professor in the Graduate Program in Communication at the Federal University of Roraima (UFRR). PhD in Literature and Culture from the Graduate Program in Letters at the Federal University of Paraíba (UFPB), Brazil.

References

ALMEIDA, Simão Farias. Contingências socioambientais do roteiro do filme Aquarius, Revista Esferas, Ano 11, v. 2, n. 21, mai.-ago. 2021. p. 167-184. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/13093. Acesso em: 07 dez. 2024.

ALMEIDA, Simão Farias. Ecocrítica da cartografia metafórico-interpretativa na não ficção de mudanças climáticas, clima e danos ambientais. João Pessoa: Ideia, 2017.

AMARAL, Ana Carolina. Bilionários jogam dinheiro para o espaço num mundo de pandemia à beira do colapso. Folha de São Paulo, Julho de 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2021/07/bilionarios-jogam-dinheiro-para-o-espaco-num-mundo-de-pandemia-a-beira-do-colapso-climatico.shtml. Acesso em: 06 jun. 2022.

BADINTER, Elisabeth. XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: editora da UFMG, 1998.

BOFF, Leonardo. O cuidado necessário: na vida, na saúde, na educação, na ecologia, na ética e na espiritualidade. Petrópolis: Vozes, 2012.

BOFF, Leonardo. Ecologia: grito da Terra, grito dos pobres. Petrópolis: Vozes, 2015.

BONFIM, Marcos. Robô da Nasa encontra possíveis restos de vida microbiana em Marte, UOL (Ciência) 26 de maio de 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2021/05/26/rover-curiosity-encontra-sais-organicos-em-marte.htm. Acesso em: 07 dez. 2024.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

BUTLER, Judith. El gênero en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A., 2007.

COLONIZING Space. In: THE UNIVERSE. Direção: Tony Long. Estados Unidos: 2008. 45 min., sonoro, colorido. Série exibida por History Channel [Temporada 2, Episódio 13].

CONNELL, R. W.; MESSERSCHMIDT, James W. Hegemonic Masculinity: rethinking the concept, Gender & Society. v. 19, n. 6, dez. 2005. p. 829-859. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0891243205278639. Acesso em: 07 dez. 2024.

CONNELL, R. W. Masculinities. 2 ed. Berkeley: University of California Press, 2005.

DAVIS, Mike. Cidades mortas. Rio de Janeiro: Record, 2007.

DESASTRE Total: Woodstock 99 (Trainwreck: Woodstock '99). Direção: Jamie Crawford. Produção: Cassandra Hamar Thornton e Sasha Kosminsky. Estados Unidos, 2022. Série exibida por Netflix [01 Temporada; 03 episódios], 143 min., sonoro, colorido. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81280924. Acesso em: 07 dez. 2024.

DÜRBECK, Gabriele. Narratives of the Anthropocene: from the perspective of postcolonial ecocriticism and environmental humanities. In: ALBRECHT, Monika. Post-colonialism cross-examined: multidirectional perspectives on imperial and colonial pasts and the neocolonial present. Abingdon; Nova York: Routledge, 2000.

DYSON, Michael Eric. Come hell or high water: hurricane Katrina and the color of disaster. Nova York: Basic Civitas Books, 2007.

FEARNSIDE, Philip. A floresta amazônica nas mudanças globais. Manaus: INPA, 2003.

HULTMAN, Martin; PULÉ, Paul M. Ecological masculinities: Theoretical foundations and practical guidance. Oxon; Nova York: Routledge, 2018.

INTERSTELAR (Interestellar). Direção: Christopher Nolan. Produção: Warner Bros. Pictures; Paramount Pictures.. Estads Unidos, 2014. Filme exibido por Apple TV. 169 min., sonoro, colorido. Disponível em: https://tv.apple.com/br/movie/interestelar/umc.cmc.1vrwat5k1ucm5k42q97ioqyq3?playableId=tvs.sbd.9001%3A965491522. Acesso em: 07 dez. 2024.

KAPLAN, E. Ann. Climate trauma: foreseeing the future in dystopian film and fiction. Nova Brunswick: Rutgers University Press, 2016.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEFF, Enrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2009.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MORTIMER-SANDILANDS, Catriona; ERICKSON, Bruce (orgs.). Queer ecologies: sex, nature, politics, desire. Bloomington: Indiana University Press, 2010.

NOLAN, Christopher; NOLAN, Jonathan. Interstellar: the complete screenplay with selected stoyboards. Londres: Faber and Faber Limited, 2014.

PULÉ, Paul M.; HULTMAN, Martin. Ecological masculinities: theoretical foundations and pratical guidance. Abingdon: Routledge, 2018.

PULÉ, Paul M.; HULTMAN, Martin (orgs.). Men, Masculinities, and Earth: contending with the (m)Anthropocene. Cham: Palgrave Macmillan, 2021.

PLUMWOOD, Val. Environmental Culture: the ecological crisis of reason. Nova York: Routledge, 2002.

QUEBRANDO mitos. Direção: Fernando Grostein Andrade, Fernando Siqueira. Brasil; Estados Unidos, 2022. 92 min., sonoro, colorido.

SEXTON, Jared Yates. The man they wanted me to be: toxic masculinity and a crisis o four own making. Berkeley: Counterpoint, 2019.

SEYMOUR, Nicole. Strange natures: futurity, empathy, and the Queer Ecological Imagination. Chicago: University of Illinois Press, 2013.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

STREEBY, Shelley. Imagining the future of climate change: world-making through science fiction and actvism. Oakland: University of California Press, 2018.

SUBAHI, Ammar Al. Mise-en-page: an introduction to screenplay style & form. Tese (Doutorado). Centre For Languages And Literature, University of Lund, Lund, 2012. Disponível em: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3049516&fileOId=3049517. Acesso em: 07 dez. 2024.

THE UNIVERSE. Direção: Douglas Cohen e outros. Estados Unidos: 2007-2015. Série exibida por History Channel. [09 Temporadas; 90 episódios]; 45 min. [por episódio], sonoro, colorido.

WILLOQUET-MARICONDI, Paula. Introduction: from literacy to cinematic ecocriticism. In: WILLOQUET-MARICONDI, Paula (org.). Framing the world: explorations in ecocriticism and film. Virginia: University of Virginia Press, 2010.

Published

2024-12-23

Issue

Section

General articles