Absent images and remembrance in David Perlov's diaries
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1045Keywords:
Drawing, Absent image, Voice-over, Out of field, DocumentaryAbstract
The film Diary 1973-1983 (1983), a documentary by David Perlov (1930-2003), presents moments in the filmmaker's life over the course of a decade, living with his family in Tel Aviv, where he worked as a film director and university professor, and also occasionally traveling to other cities in and around Israel, as well as to Europe and Brazil. The film consists of six parts of 55 minutes each, in which the artist's private daily life, in the intimacy of his home, and the public dynamics of cities and their socio-political contexts are interwoven. This essay investigates the absent images triggered by the voice-over in excerpts from the first part of the work, which refers to the period from 1973 to 1977. The absent images are related to the “out-of-field” (Aumont, 2004) of the documentary and seem to signal the processes of remembrance of the narrator. It is interesting to reflect on the work of these images, what they don't reveal and the relationships they establish with other images and memories.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. O olho interminável - cinema e pintura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
BARTHES, Roland. Lo obvio e lo obtuso. Barcelona: Paidós, 1986.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo, Brasiliense, 2012.
BLUHER, Dominique. Perlov, Mekas, Morder, Lehman e os outros: à procura de imprevisíveis agitações do cotidiano. In: FELDMAN, Ilana; MOURÃO, Patricia (orgs.). David Perlov: epifanias do cotidiano. São Paulo: Centro da Cultura Judaica, 2011.
CAIXETA, Ruben; GUIMARÃES, César. Pela continuação do mundo (com o cinema). In: COMOLLI, Jean Louis. Ver e poder - A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DERDYK, Edith (org.). Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Editora Senac, 2007.
DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível. Florianópolis: Editora da UFSC, 2012.
DIÁRIO 1973-1983. Direção: David Perlov. Produção: Channel 4; Heroica Filmes. Isarel; Inglaterra, 1983. 05 episódios de 55min cada, 330min no total, sonoro, preto e branco/colorido.
EWEN, David. The complete book of classical music. California, Prentice-Hall, 1965.
FELDMAN, Ilana; MOURÃO, Patricia (orgs.). David Perlov: epifanias do cotidiano. São Paulo: Centro da Cultura Judaica, 2011.
FELDMAN, Ilana. As janelas de David Perlov: autobiografia, luto e política, Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, maio 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14372. Acesso em: 17 dez. 2024.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
GUTIÉRREZ, Gregorio Martín. David Perlov e a vigília do cotidiano. In: FELDMAN, Ilana; MOURÃO, Patricia (orgs.). David Perlov: epifanias do cotidiano. São Paulo: Centro da Cultura Judaica, 2011.
LÀ-BAS. Direção: Chantal Akerman. Bélgica; França, 2005. 78 min., sonoro, colorido.
LEJEUNE, Phillipe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
MARTINS, Luiz Geraldo Ferrari. A etimologia da palavra desenho (e design) na sua língua de origem e em quatro de seus provincianismos: desenho como forma de pensamento e de conhecimento. In: XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2007, Santos-SP. Anais [...], São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1866-1.pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.
PIGLIA, Ricardo. Uma proposta para o novo milênio, Gratuita [Cartas para todos e para ninguém], Chão da feira, Belo Horizonte, v. 1, p. 269-273, 2012.
SAMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Hucitec/Senac, 2005.
SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca - como pensam as imagens. São Paulo: Editora Unicamp, 2012.
WALDEN (Diaries Notes and Sketches). Direção: Jonas Mekas. Estados Unidos, 1968. 173 min., sonoro, colorido.
XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal; Embrafilmes, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raisa Christina Lima Saraiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.