Cinema, housing and fictionalization
Conversation with Bruno Carboni about The roof above us (2015)
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1066Keywords:
Cinema, Housing, Space, PoliticsAbstract
Carboni is a young filmmaker and researcher from Rio Grande do Sul who directed the films The accident (O acidente, 2022) and The roof above us (O teto sobre nós, 2015). In his theoretical and cinematographic work, he articulates a reflection on otherness, the face, and the photogénie. This interview falls within the scope of the Filmmakers’ Theory approach. As is clear in this conversation, the film was directly influenced by Pedro Costa’s work and his ethics of the “closed door”, as well as Brazilian cinema of “psychological horror” and, within the context of Rio Grande do Sul, the trend of hybrid films from the 2010s, of which Carboni is an important figure, especially as a film editor. However, it is not only the artistic and theoretical relevance that justifies revisiting a work like The roof above us. After a few years, the building of the filmed occupation is the target of a supposed revitalization, which hinders the dream of popular housing in the building and detracts from the cultural effervescence of which the film is both a product and a testimony.
Downloads
References
AS BOAS maneiras. Direção: Juliana Rojas, Marcos Dutra. Produção: Clément Duboin, Frédéric Corvez, Maria Ionescu e Sara Silveira; Dezenove Som e Imagens, Urban Factory, Good Fortune Films e Globo Filmes. Brasil, 2017. 137 min., sonoro, colorido.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
CARBONI, Bruno. O olhar fantasmagórico: o reaparecimento de uma imagem do rosto e a experiência de alteridade no cinema. 2020. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9183?mode=full. Acesso em: 02 fev. 2024.
CASTANHA. Direção: Davi Pretto. Produção: Paola Wink; Tokyo Filmes. Brasil, 2014. 96 min., sonoro, colorido.
CONTE isso àqueles que dizem que fomos derrotados. Direção: Aiano Bemfica, Camila Bastos, Cris Araújo, Pedro Maia de Brito. Produção: Miúdo Cinematográfico, MLB. Brasil, 2018. 23 min., sonoro, colorido.
CORREIO do Povo. Prédio no centro da capital é símbolo da luta por moradia, Porto Alegre, 23 abr. 2014. Disponível em: https://www.correiodopovo.com.br/not%C3%ADcias/geral/pr%C3%A9dio-no-centro-da-capital-%C3%A9-s%C3%ADmbolo-da-luta-por-moradia-1.141699. Acesso em: 22 dez. 2023.
COSTA, Pedro. Uma porta fechada que nos deixa a imaginar. In: MAIA, Carla; DUARTE, Daniel Ribeiro; MOURÃO, Patrícia (orgs.). O cinema de Pedro Costa. Catálogo. São Paulo, Rio de Janeiro e Brasília: Centro Cultural Banco do Brasil, 2010.
DI BELLA, Gabriela; CHRIST, Gui. Marrocos. São Paulo: DOC Galeria, 2017.
ENTRE nós talvez estejam multidões. Direção: Aiano Bemfica; Pedro Maia de Brito. Produção: Amarillo Produções Audiovisuais. Brasil, 2020. 92 min., sonoro, colorido.
ERA O HOTEL Cambridge. Direção: Eliane Caffé. Produção: Amiel Tenenbaum, André Montenegro, Edgard Tenembaum e Rui Pires. Distribuição: Vitrine Filmes. Brasil, 2017. 93 min., sonoro, colorido.
FANTASMAS. Direção: André Novais Oliveira. Produção: Alessandra Veloso, André Novais Oliveira, Gabriel Martins, Mariana Souto, Matheus Antunes, Maurílio Martins e Thiago Taves; Filmes de Plástico. Brasil, 2010. 101 min., sonoro, colorido.
FUKS, Julián. A ocupação. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
JUVENTUDE em marcha. Direção: Pedro Costa. Produção: Francisco Villa-Lobos; Torino Film Lab. Portugal, 2006. 155 min., sonoro, colorido.
LEITES, Bruno; PEREIRA MACEDO, Lennon. O ato teórico no filme Entre nós talvez estejam multidões: conceito, proposição, programa, série. Mídia e Cotidiano, v. 18, n. 2, p. 214-235, 29 maio 2024. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/60010.
LYOTARD, Jean-François. O acinema. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema: pós-estruturalismo e filosofia analítica. São Paulo: Editora Senac, 2005. vol. I.
MATINAL. Projeto Cais Rooftop expõe desafio da habitação social em Porto Alegre, Porto Alegre, 03 fev. 2022. Disponível em: https://www.matinaljornalismo.com.br/matinal/reportagem-matinal/cais-rooftop-moradia-social/. Acesso em: 16 ago. 2023.
MORRO do céu. Direção: Gustavo Spolidoro. Produção: Patrícia Goulart. Distribuição: Vitrine Filmes. Brasil, 2009. 71 min., sonoro, colorido.
NA MISSÃO, com Kadu. Direção: Aiano Bemfica, Kadu Freitas, Pedro Maia de Brito. Produção: Aiano Bemfica e Pedro Maia. Brasil, 2016. 28 min., sonoro, colorido.
NASCER do sol. [Compositor e intérprete]: Cosme Rodrigues. Porto Alegre. (4 min e 17s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Mnaqtm8s3j0. Acesso em: 02 fev. 2024.
O ACIDENTE. Direção: Bruno Carboni. Produção: Jéssica Luz, Mariana Mêmis Müller e Paola Wink; Tokyo Filmes. Brasil, 2022. 135 min., sonoro, colorido.
OCUPA Saraí - Famílias podem ser despejadas! Governo não dará continuidade a desapropriação. YouTube. Publicado pelo canal Lutador@s Urban@s.Porto Alegre, 9 out. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FloXT9JaTps&t=3s. Acesso em: 02 fev. 2024.
O SOM ao redor. Direção: Kleber Mendonça Filho. Produção: Emilie Lesclaux; CinemaScópio. Brasil, 2012. 131 min., sonoro, colorido.
PENAFRIA, Manuela et al. Fazer a teoria do cinema a partir de cineastas – entrevista com Manuela Penafria. Intexto, Porto Alegre, n. 48, p. 6–21, 2020b. DOI: 10.19132/1807-8583202048.6-21. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/97857. Acesso em: 18 dez. 2024.
PORTO ALEGRE. Lei Complementar número 930, de 29 de dezembro de 2021, institui o Programa de Reabilitação do Centro Histórico de Porto Alegre. Porto Alegre, 29 dez. 2021. Disponível em: https://prefeitura.poa.br/sites/default/files/usu_img/planejamento_urbano/CH/Minuta%20CH.pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
QUARTO de espera. Direção: Bruno Carboni e Davi Pretto. Produção: Davi Pretto; Tokyo Filmes. Brasil, 2009. 12 min., sonoro, colorido.
REPULSA ao sexo. Direção: Roman Polanski. Produção: Gene Gutowski; Compton Films. Reino Unido, 1965. 105 min., sonoro, preto e branco.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto número 51.613, de 3 de julho de 2014, declara de interesse social, para fins de desapropriação, bem imóvel situado no Município de Porto Alegre. Número 126. Porto Alegre, 04 julho 2014. Disponível em: https://www.diariooficial.rs.gov.br/diario?td=DOE&dt=2014-07-04&pg=12. Acesso em: 16 ago. 2023.
SILVA, Roger. De túnel para assalto a “ponto de encontro porto-alegrense”: veja como vai ficar o primeiro prédio revitalizado no Centro Histórico, GZH, Porto Alegre, 20 jan. 2022. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/porto-alegre/noticia/2022/01/de-tunel-para-assalto-a-ponto-de-encontro-porto-alegrense-veja-como-vai-ficar-o-primeiro-predio-revitalizado-no-centro-historico-ckyn79ajq005i015pg6efv3vx.html.Acesso em: 16 ago. 2023.
TRABALHAR cansa. Direção: Juliana Rojas, Marcos Dutra. Produção: Sara Silveira; Dezenove Som e Imagem e Filmes de Caixote. Brasil, 2011. 99 min., sonoro, colorido.
VIDEOMEMÓRIA. Direção e produção: Aiano Bemfica e Pedro Maia de Brito. Brasil, 2020. 37 min., sonoro, colorido.
WEISSHEIMER, Marco. Da Ocupação Saraí ao Cais Rooftop: vitória do elitismo e da gentrificação, criticam entidades, Sul21, Porto Alegre, 28 jan. 2022. Disponível em: https://sul21.com.br/noticias/geral/2022/01/da-ocupacao-sarai-ao-cais-rooftop-vitoria-do-elitismo-e-da-gentrificacao-criticam-entidades/. Acesso em: 16 ago. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Leites, Isabelle do Pilar Mendes, Felipe Diniz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.