The renewal of the interview in Iracema and Retrato de uma paisagem
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1152Keywords:
Interview, Modern documentary, Direct cinema, Cinéma-véritéAbstract
After highlighting the complexity of Iracema (1974) and some possibilities for tackling the film in the introduction, we move on to an investigation of its practice of cinéma-vérité in the Amazon rainforest, through the adoption of creative protocols that allow for the establishment of a fruitful short-circuit between the film crew, the few actors recruited to the project and the surrounding subjects. In this paper, I'm mainly interested in the performance of Paulo César Pereio, whose participation updates the practice of the interview in the documentary tradition, indicating new ways of using this expedient. I conclude the paper with a brief study of the documentary Retrato de uma paisagem (2012), by Pedro Diógenes, based on the assumption that there are affinities between its protagonists (Pereio, on the one hand, and Tavinho Teixeira, on the other) and the works, a kind of kinship.
Downloads
References
ARFUCH, Leonor. La entrevista, una invención dialógica. Barcelona: Paidós, 1995.
BARNOUW, Eric. Documentary: a history of the non-fiction film. Nova York: Oxford University Press, 1993.
BEM VIVER: Circuito de cineclubes foi fundamental para driblar censura da ditadura, conta Jorge Bodansky. Entrevistado: Jorge Bodanzky. Entrevistador: Brasil de Fato. São Paulo: Rádio Brasil de Fato, 02 de abril de 2024. Podcast. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2024/04/02/circuito-de-cineclubes-foi-fundamental-para-driblar-censura-da-ditadura-conta-jorge-bodansky. Acesso em: 07 dez. 2024.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder - a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.
COMOLLI, Jean-Louis. O desvio pelo direto. In: Catálogo do 14º Forumdoc.BH - Festival do Filme Documentário e Etnográfico – Fórum de Antropologia, Cinema e Vídeo, pp. 294 a 317, 2010. Disponível em http://www.forumdoc.org.br/2010. Acesso em: 14 jun. 2024.
DA-RIN, Sílvio. Espelho Partido – Tradição e transformação do documentário. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2004.
ERA UMA VEZ IRACEMA. Direção: Jorge Bodanzki. Produção: Videofilmes. Brasil, 2005. 46 min., sonoro, colorido.
GAMAL, o delírio do sexo. Direção: João Batista de Andrade. Produção: Tecla Filmes. Brasil, 1969. 80 min., sonoro, preto e branco.
GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Campinas: Papirus, 2011.
GUIMARÃES, Victor. O desvio pela ficção: contaminações no cinema brasileiro contemporâneo. In: RODRIGUES, Laécio Ricardo de Aquino (org.). Pensar o documentário – Textos para um debate. Recife: Editora da UFPE, 2020.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
IPAM - Instituto de Pesquisa Ambiental da Amazônia. O que é grilagem de terras e como combater esse crime na Amazônia, 07 de março de 2024. Disponível em: https://ipam.org.br/pt. Acesso em: 30 jun. 2024.
IRACEMA, uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stop Film; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 16mm/35mm, 95min., sonoro, colorido.
MATTOS, Carlos Alberto. Jorge Bodanzky: o homem com câmera. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo e Cultura – Fundação Padre Anchieta, 2006.
RETRATO de uma paisagem. Direção: Pedro Diógenes. Produção: Alumbramento. Brasil, 2012. Digital, 34min., sonoro, colorido.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
REINALDO, Gabriela; e REBOUÇAS, Aline. Iracema, uma transa amazônica: subversão na adaptação cinematográfica, Lúmina, Juiz de Fora (online), v. 11, n. 2, p. 253-270, mai/ago, 2017. Disponível em https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21308. Acesso em: 30 jun. 2024.
RODRIGUES, Laécio Ricardo de Aquino. Notas sobre o dispositivo no documentário contemporâneo, Galáxia, São Paulo (online), n. 30, p.138-148, dez. 2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20160. Acesso em: 22 out. 2024.
RODRIGUES, Laécio Ricardo de Aquino. Do encontro previsível à cena revigorada - a entrevista no documentário contemporâneo (parte 1), Doc On-Line – Revista Digital de Cinema Documentário, março, (19): 110-123. Disponível em: https://www.doc.ubi.pt/index19.html. Acesso em: 21 out. 2024.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Enunciação do documentário: o problema de ‘dar a voz ao outro’. In: Estudos de Cinema Socine, Ano III. Porto Alegre: Editora Sulina, 2003. pp. 164-170.
XAVIER, Ismail. Iracema: o cinema-verdade vai ao teatro, Devires – Cinema e Humanidades, Belo Horizonte, v.2, n.1, p.70-85, jan-dez. 2004. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/235. Acesso em: 23 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laecio Ricardo de Aquino Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.