Cristais de sangue
Resistance in Brazilian cinema made by women in an implied analysis
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1181Keywords:
Women in cinema, Anthropocene, Method, Civil-military dictatorshipAbstract
In the same year of 1974 that Bodansky and Senna filmed Iracema - uma transa amazônica, during the civil-military dictatorship, Luna Alkalay made Cristais de sangue, bringing together a group of young people who circumvent repression and make a film of absolute resistance to the oppressive atmosphere of that moment. When analyzing this work, we call upon another film, A extração de minérios, a short film produced in 1970 by the National Agency, in which anything goes in the name of progress. With this movement, we can see, on the one hand, young people who resist the repression of the freedom to seek new paths, creating survival tricks, not interested in hierarchizing relationships, and integrating themselves with the environment. On the other hand, an authoritarian government not used to dialogue invested in the idea of progress at all costs and did not connect with its people or with nature. By approaching this disparate short film, under an analytical approach that seeks to find links that imply the works, we exercised a form that shows that every film can connect to any other, always resulting in something. In the encounter of the two films proposed here, we can discuss the coexistence of antagonistic national programs that continue to this day. Other encounters could invite other discussions. With this method, we propose a reinvigorated way of dealing with films made by women, avoiding them being confined to the category of “women’s cinema”, which often ignores broader analyses.
Downloads
References
A EXTRAÇÃO de minérios (1970). YouTube. Publicado pelo canal: Arquivo Nacional, 22 de dezembro de 2017. 1 vídeo (8 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=211dUfwtPCY. Acesso em: 26 jul. 2024.
ALKALAY, Luna. Minha mãe inventada. Belo Horizonte: Letramento, 2023.
ALKALAY, Luna. Luna Alkalay: depoimento [set. 2017]. Entrevistadora: Karla Holanda. São Paulo, 2017. Arquivo .mp3.
ARRASTA a bandeira colorida. Direção: Luna Alkalay e Aloysio Raulino. Brasil, 1970. 12 min., sonoro, preto e branco.
CRENSHAW, Kimberlé. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.
CRISTAIS de sangue. Direção: Luna Alkalay. Produção: Atalante Produções. Brasil, 1974. 35mm, 74 min., sonoro, colorido.
CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In: HOLLANDA, H.B. (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 1991.
FEMININO plural. Direção: Vera de Figueiredo. Produção: Circofilm; Embrafilme. Brasil, 1976. 80 min., sonoro, colorido.
FERREIRA DA SILVA, Denise. A dívida impagável. São Paulo: Oficina de Imaginação Política e Living Commons, 2019.
HAIDER, Asad. Armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo: Veneta, 2019.
HOLANDA, Karla. Cinema brasileiro (moderno) de autoria feminina. In: HOLANDA, Karla; TEDESCO, Marina. Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. São Paulo: Papirus, 2017, pp. 43-58.
HOLANDA, Karla. Mulheres de cinema. Rio de Janeiro: Numa, 2019.
HOLANDA, Karla. Audiovisual e extrema direita no Brasil, Revista Observatório, [S.I], v.10, n.1, 2024 (no prelo).
IRACEMA, uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stopfilm; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 16 mm/35 mm, 95 min., sonoro, colorido.
LACRIMOSA. Direção: Aloysio Raulino e Luna Alkalay. Brasil, 1970. 12 min., sonoro, preto e branco.
LUGONES, Maria. Colonialidad y género. In: Tabula Rasa, Colombia, n. 9: 73-101, 2008.
MAR de rosas. Direção: Ana Carolina. Produção: Crystal Cinematográfica e outras. Brasil, 1977. 91 min., sonoro, colorido.
MARCADOS para viver. Direção: Maria do Rosário Nascimento. Produção: Kiko Filmes e outros. Brasil, 1976. 88 min., sonoro, colorido.
MARINETTI, Filippo Tommaso. Texto originalmente publicado na revista Le Figaro, Paris, 20 de fevereiro de 1909. Disponível em: https://www.arthistoryproject.com/artists/filippo-tommaso-marinetti/the-futurist-manifesto/. Acesso em: 14 dez. 2024.
MIRZOEFF, Nicholas. Não é o Antropoceno, é a cena da supremacia branca ou a linha divisória geológica da cor, Buala, 23 de abril de 2017. Tradução de Rita Natálio. Disponível em: https://www.buala.org/pt/a-ler/nao-e-o-antropoceno-e-a-cena-da-supremacia-branca-ou-a-linha-divisoria-geologica-da-cor. Acesso em: 15 dez. 2024.
SANGRIA. Direção: Luna Alkalay. Brasil, 1972. 14 min., sonoro, colorido.
TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.
TSING, Anna. O cogumelo no fim do mundo: sobre a possibilidade de vida nas ruínas do capitalismo. São Paulo: n-1 edições, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karla Holanda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.