Dialogue of images

Iracema and Cinema Marginal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1186

Keywords:

Iracema, Cinema Marginal, Experimental, Phantom Ride

Abstract

Starting from the identification of the screening of Iracema – uma transa amazônica (1974) at the Mostra de Cinema Marginalizado in 1978, the article investigates the film’s inscription within an experimental tradition of Brazilian cinema and its use of aesthetic shock as a strategy of cinematic confrontation. This study is conducted through a dialogue of images with works from Cinema Marginal, based on the theoretical premise of Alain Badiou’s concept of Configuration (Badiou, 1998).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Bomfim Pedrosa, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

PhD graduate from the Graduate Program in Social Communication at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Brazil.

Juliana Costa, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

PhD graduate from the Graduate Program in Social Communication at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Brazil. She completed a sandwich doctorate at the École Doctorale 60 Territoires, Temps, Sociétés et Développement, Department of Sociology, at Université Paul-Valéry Montpellier, France.

References

A FAMÍLIA do barulho. Direção: Julio Bressane. Produção: Belair Filmes. Brasil, 1970. 75 min., sonoro, preto e branco.

A MARGEM. Direção: Ozualdo Candeias. Produção: Ozualdo R. Candeias Produções Cinematográficas; Produtora Nacional de Filmes (PNF). Brasil, 1967. 96 min., sonoro, preto e branco.

AO REDOR do Brasil. Direção: Luiz Thomaz Reis. Brasil, 1932. 71 min., silencioso, preto e branco.

AUDÁCIA. Direção: Carlos Reichenbach e Antônio Lima. Produção: Horus Filmes; Produtora Nacional de Filmes (PNF); Xanadu Prod. Cin. Brasil, 1970. 100 min., sonoro, preto e branco.

BADIOU, Alain. Cinema. Cambridge: Polity Press, 2013

BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. Porto Alegre: Instituto Piaget, 1998.

BERNARDET, Jean-Claude. O voo dos anjos: Bressane, Sganzerla. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BRESSANE, Julio. Cinepoética. 1ª edição. São Paulo: Massao Ohno Editor, 1995.

CAVEIRA my friend. Direção: Álvaro Guimarães. Produção: Lauper Filmes. Brasil, 1970. 86 min., sonoro, preto e branco.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

GAMAL, o delírio do sexo. Direção: João Batista de Andrade. Produção: Tecla filmes. Brasil, 1970. 80 min., sonoro, preto e branco.

HITLER 3º Mundo. Direção: José Agrippino de Paula. Brasil, 1968. 90 min., sonoro, preto e branco.

HORROR Palace Hotel. Direção: Jairo Ferreira. Brasil, 1978. 41 min., sonoro, colorido.

IRACEMA, uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stop Film; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 16mm/35mm, 95 min., sonoro, colorido.

JARDIM das espumas. Direção: Luiz Rosemberg Filho. Produção: Saci Filmes. Brasil, 1970. 100 min., sonoro, preto e branco.

LIMITE. Direção: Mário Peixoto. Produção: Cinédia. Brasil, 1931. 114 min., silencioso, preto e branco.

NETO, Barbara Vieira. Revista Cine-Olho: história e crítica no Brasil (1976-1979). Projeto de Pesquisa (IC). São Paulo: USP, 2011-2012. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/41186802/revista-cine-olho-eca-usp. Acesso em: 09 set. 2024

O ANJO nasceu. Direção: Julio Bressane. Brasil, 1969. 63 min., sonoro, preto e branco.

O BANDIDO da luz vermelha. Direção: Rogério Sganzerla. Produção: Urano Filmes. Brasil, 1968. 92 min., sonoro, preto e branco.

O PROFETA da fome. Direção: Maurice Capovilla. Brasil, 1969. xx min., sonoro, colorido.

OS ESQUECIDOS (Los olvidados). Direção: Luis Buñuel. Produção: Ultramar Filmes. México, 1950. 85 min., sonoro, preto e branco.

RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968/1973): a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.

ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto 1. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 1996.

SAGRADA família. Direção: Sylvio Lanna. Produção: Tao Filmes. Brasil, 1970. 85 min., sonoro, preto e branco.

THE BIG swallow. Direção: James Williamson. Reino Unido, 1901. 1 min., silencioso, preto e branco.

THE HAVERSTRAW Tunnel. Direção: Desconhecida. Produção: American Mutoscope & Biograph. Estados Unidos, 1897. 1 min., silencioso, preto e branco.

XAVIER, Ismail. Iracema: o cinema-verdade vai ao teatro, Devires, Belo Horizonte, v.2, n.1, p.70–75, jan-dez, 2004. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/viewFile/235/103. Acesso em: 09 set. 2024.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Dossier