Dialogue of images
Iracema and Cinema Marginal
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1186Keywords:
Iracema, Cinema Marginal, Experimental, Phantom RideAbstract
Starting from the identification of the screening of Iracema – uma transa amazônica (1974) at the Mostra de Cinema Marginalizado in 1978, the article investigates the film’s inscription within an experimental tradition of Brazilian cinema and its use of aesthetic shock as a strategy of cinematic confrontation. This study is conducted through a dialogue of images with works from Cinema Marginal, based on the theoretical premise of Alain Badiou’s concept of Configuration (Badiou, 1998).
Downloads
References
A FAMÍLIA do barulho. Direção: Julio Bressane. Produção: Belair Filmes. Brasil, 1970. 75 min., sonoro, preto e branco.
A MARGEM. Direção: Ozualdo Candeias. Produção: Ozualdo R. Candeias Produções Cinematográficas; Produtora Nacional de Filmes (PNF). Brasil, 1967. 96 min., sonoro, preto e branco.
AO REDOR do Brasil. Direção: Luiz Thomaz Reis. Brasil, 1932. 71 min., silencioso, preto e branco.
AUDÁCIA. Direção: Carlos Reichenbach e Antônio Lima. Produção: Horus Filmes; Produtora Nacional de Filmes (PNF); Xanadu Prod. Cin. Brasil, 1970. 100 min., sonoro, preto e branco.
BADIOU, Alain. Cinema. Cambridge: Polity Press, 2013
BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. Porto Alegre: Instituto Piaget, 1998.
BERNARDET, Jean-Claude. O voo dos anjos: Bressane, Sganzerla. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BRESSANE, Julio. Cinepoética. 1ª edição. São Paulo: Massao Ohno Editor, 1995.
CAVEIRA my friend. Direção: Álvaro Guimarães. Produção: Lauper Filmes. Brasil, 1970. 86 min., sonoro, preto e branco.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
GAMAL, o delírio do sexo. Direção: João Batista de Andrade. Produção: Tecla filmes. Brasil, 1970. 80 min., sonoro, preto e branco.
HITLER 3º Mundo. Direção: José Agrippino de Paula. Brasil, 1968. 90 min., sonoro, preto e branco.
HORROR Palace Hotel. Direção: Jairo Ferreira. Brasil, 1978. 41 min., sonoro, colorido.
IRACEMA, uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stop Film; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 16mm/35mm, 95 min., sonoro, colorido.
JARDIM das espumas. Direção: Luiz Rosemberg Filho. Produção: Saci Filmes. Brasil, 1970. 100 min., sonoro, preto e branco.
LIMITE. Direção: Mário Peixoto. Produção: Cinédia. Brasil, 1931. 114 min., silencioso, preto e branco.
NETO, Barbara Vieira. Revista Cine-Olho: história e crítica no Brasil (1976-1979). Projeto de Pesquisa (IC). São Paulo: USP, 2011-2012. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/41186802/revista-cine-olho-eca-usp. Acesso em: 09 set. 2024
O ANJO nasceu. Direção: Julio Bressane. Brasil, 1969. 63 min., sonoro, preto e branco.
O BANDIDO da luz vermelha. Direção: Rogério Sganzerla. Produção: Urano Filmes. Brasil, 1968. 92 min., sonoro, preto e branco.
O PROFETA da fome. Direção: Maurice Capovilla. Brasil, 1969. xx min., sonoro, colorido.
OS ESQUECIDOS (Los olvidados). Direção: Luis Buñuel. Produção: Ultramar Filmes. México, 1950. 85 min., sonoro, preto e branco.
RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968/1973): a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.
ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto 1. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 1996.
SAGRADA família. Direção: Sylvio Lanna. Produção: Tao Filmes. Brasil, 1970. 85 min., sonoro, preto e branco.
THE BIG swallow. Direção: James Williamson. Reino Unido, 1901. 1 min., silencioso, preto e branco.
THE HAVERSTRAW Tunnel. Direção: Desconhecida. Produção: American Mutoscope & Biograph. Estados Unidos, 1897. 1 min., silencioso, preto e branco.
XAVIER, Ismail. Iracema: o cinema-verdade vai ao teatro, Devires, Belo Horizonte, v.2, n.1, p.70–75, jan-dez, 2004. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/viewFile/235/103. Acesso em: 09 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Costa, Leonardo Bomfim Pedrosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.