Orlando Senna

A trajectory in Brazilian and Latin American cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1201

Keywords:

Brazilian cinema, New Cinema, Latin American cinema, Journalism

Abstract

In this conversation with Orlando Senna, the filmmaker describes some of the key moments of his career, which began in Bahia in the early 1960s, and continued with his involvement directly in the emergence of Cinema Novo, up until the present day. Among his experiences as a filmmaker, he highlights his contribution to the film industry in both Brazil and Latin America, as he recounts his experience as a journalist and how this was also responsible for connecting him to some of the most important events in the history of Chile and Cuba. Among these events, he highlights his participation in the creation of the Escuela Internacional de Cine y Televisión (EICTV), of San Antonio de Los Baños (Cuba) and his relationship with the Cuban filmmaker, Santiago Álvarez.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Túlio Ulhôa, Pontifical Catholic University of Minas Gerais

PhD graduate from the Graduate Program in Communication at the Federal Fluminense University (UFF). Assistant Professor at the Faculty of Communication and Arts at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC-Minas). Coordinator of the Latin American Cinema and Audiovisual Studies Group (PUC-Minas / CNPq), Brazil.

References

A GRANDE feira. Direção: Roberto Pires. Produção: Iglu Filmes. Brasil, 1961. 91 min., sonoro, preto e branco.

A ÓPERA do malandro. Direção: Ruy Guerra. Roteiro: Chico Buarque de Hollanda, Orlando Senna e Ruy Guerra. Brasil, 1985. 105 min., sonoro, colorido.

BAMBI. Direção:James Algar, Samuel Armstrong e David Hand. Produção: Walt Disney Animation Studios e outros. Estados Unidos, 1942. 69 min., sonoro, colorido.

DIAMANTE bruto. Direção: Orlando Senna. Roteiro: Afrânio Peixoto e Orlando Senna. Brasil, 1977. 103 min., sonoro, colorido.

FESTA. Direção: Orlando Senna. Brasil, 1962.

IMAGEM da Terra e do Povo. Direção: Orlando Senna. Brasil, 1962.

IRACEMA - uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stop Film; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 95 min., 16 mmm, sonoro, colorido.

GITIRANA. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Brasil, 1975. 90 min., sonoro, colorido.

MOCIDADE louca. Direção: Felipe Ricci. Brasil, 1927.

O ÉBRIO. Direção: Gilda de Abreu. Brasil, 1946. 107 min., sonoro, preto e branco.

OS MUCKER. Direção: Jorge Bodanzky e Wolf Gauer. AlemanhaProdução: Stopfilm. Alemanha, 1978. 107 min., 35 mm, sonoro, colorido.

REDENÇÃO. Direção: Roberto Pires. Brasil, 1959. 61 min., sonoro, preto e branco.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Interviews