Os quase-cinemas de Hélio Oiticica: experimentações transcinematográficas de instalação
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v6n2.257Keywords:
Hélio Oiticica, quase-cinemas, multimeios, instalaçãoAbstract
Com a inspiração pós-modernista de Jean-François Lyotard, que rompe com os discursos totalizantes da estética moderna e da arte com o fim de promover rebatimentos frutíferos entre eles, e considerando a obra como um dispositivo de acontecimento carregado de ideia-gesto e recepção ativa, este artigo analisa as propostas cinematográficas/ambientais de Hélio Oiticica produzidas na década de 1970: os quase-cinemas. Por meio da hibridação e subversão dos médiuns cinema, fotografia e música, e questionando a imagem e objetos sagrados, a narrativa linear e a posição contemplativa do espectador, o artista concebeu espaços sensoriais, experimentações transcinematográficas que propõem a recusa ao objeto acabado e novas relações espaço-temporais, convidando à participação sensorio-cognitiva. Quase-cinemas dialoga com o contexto de efervescência cultural e política em que o artista vivia, com os movimentos de vanguarda que lhe são contemporâneos e, ainda, com conceitos da filosofia. Este artigo considera, substancialmente, suas aproximações com o cinema experimental de Neville D’Almeida, seu parceiro na criação de Cosmococas - programa in progress.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.