Among Europe, Africa and Latin America: representations of black and white women in Spanish colonial films
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n2.888Keywords:
Colonial movies, Spanish colonialism, Equatorial Guinea, Hermic Films, Black womanAbstract
We analyze the representations of black African and white European women in fictional Spanish colonial films (screened in commercial circuits in Europe between 1940 and 1990) and propaganda documentaries (made in the 1940s and 1950s) about Equatorial Guinea, country that was colonized by Spain from 1900 to 1968. Among the findings is the perception that the movies explored the naked appearance of colonized black African women in the face of a different treatment aimed at the bodies of white European colonist women. The article proposes the intersection of historical, sociological, feminist and cinematographic analyzes about how and why this happens.
Downloads
References
ABAD, G. N. I. Mito Franquista y realidad de la colonizacion de Guinea espanola. Estudios de Asia y Africa, v. 32, n. 1, jan.-abr., 1997.
BARRIENDOS, J. A colonialidade do ver: rumo a um novo diálogo visual interepistêmico. Revista Epistemologias do Sul, UNILA, v. 3, n. 1, 2019, p. 38-56.
BAYRE, F.; VALENCIANO-MANÉ, A. Cuerpos naturales, mentes coloniales. Las imágenes de Hermic Films en la Guinea española. Afro-Hispanic Review, v. 28, n. 2, 2009, p. 245-268.
BELLAS, C. De cómo mirarse en los espejos. FILMOTECA ESPAÑOLA. Flores en la sombra. [Espanha]: 2021. Disponível em: https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:4094e463-988c-4d7e-b7a0-21ddf74ceb78/los-espejos-del-bosque--de-manuel-hern-ndez-sanju-n---filmoteca-espa-ola.pdf. Acesso em: 13 fev. 2022.
BORAU, J. L. Diccionario del cine español. Academia de Las Letras y Ciencias Cinematográficas de España. Madrid: Alianza Editorial, 1998. p. 243-244.
CHILIDA, G. A. Discurso de la Espanialidad y politica racial en la colonización de Guinea Equatorial durante durante el primer Franquismo. In: ARANZADI, J.; FELIU, P. M. (Orgs.). Perspectivas antropológicas sobre Guinea Equatorial. Madri: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013. p. 41-68.
ELENA, A. La llamada de África: Estudios sobre el cine español colonial. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2010.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Edufba, 2008.
FERNÁNDEZ-FÍGARES, M. D. La colonización del imaginario: imágenes de África. Granada: Universidad de Granada, 2003.
GOMES, T. Cinema e colonialismo na África: considerações sobre o cinema comercial francês e o cinema estatal britânico na África colonial. In: INTERPROGRAMAS DE MESTRADO EM COMUNICAÇÃO DA FACULDADE CÁSPER LÍBERO, 10, 2014. Anais [...]. São Paulo: 2014.
GONZALEZ, L. Primavera para as Rosas Negras. São Paulo: União dos Coletivos Pan-Africanistas (UCPA), 2018.
HOOKS, b. Black Looks: Race and Representation. South End Press, 1992.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de janeiro: Cobogó,2019.
LUGONES, M. Colonialidad y género. In: Tabula Rasa, n.9, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, Bogotá, julio-diciembre 2008, p. 73-101.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MARTINO, E. Las fuentes abiertas de Guinea Ecuatorial o cómo descolonizar el archivo colonial. Debats - Revista de cultura, poder i societat, n. 123, 2014, p. 42-47.
MORETTIN, E. V. O cinema e a Exposição Internacional do Centenário da Independência do Brasil. ArtCultura, Uberlândia, v. 8, n. 13, jul.-dez., 2006, p. 189-201.
ORTÍN, P; PEREIRÓ, V. Mbini: cazadores de imágenes en la Guinea colonial. Barcelona: Altaïr/ We Are Here! Films, 2006.
QUEEN NWABASILI, M. Construcciones de la mirada: representaciones de mujeres negras africanas y europeas blancas en películas coloniales de ficción y no ficción sobre Guinea Ecuatoria. Dissertação (Mestrado em curadoria Cinematográfica) – Elías Querejeta zine Eskola, Espanha, 2022.
RIBEIRO, D. O povo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
RODRÍGUEZ, M. C. El Colonialismo Franquista em Guinea Equatorial – Uma lectura crítica en clave decolonial. 2013. Dissertação (Mestrado em Claves del Mundo Contemporáneo) – Universidad de Granada, Espanha, 2013.
SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
SILVA, C. Mulheres negras e (in)visibilidade: imaginários sobre a intersecção de raça e gênero no cinema brasileiro (1999-2009). 2016. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de Brasília (UNB), Brasília, 2016.
SOLÍS, C. V. Miradas sobre la otra mujer en el cine etnográfico. A Gazeta de Antropologia, n. 16, 2000, online. Disponível em: https://www.ugr.es/~pwlac/G16_07Cristina_Vega_Solis.html. Acesso em: 10 dez. 2022.
STAM, R. Multiculturalismo Tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
______. Dominando la colonia: cartografía forestal, negocio de la madera y apropiación del espacio en la antigua Guinea Continental española. Scripta Nova - REVISTA ELECTRÓNICA DE GEOGRAFÍAY CIENCIAS SOCIALES, Universidad de Barcelona, núm. 525, v. 19, n. 525, 2015, p. 1-44.
Referências filmográficas
A DOS GRADOS DEL EQUADOR. Direção: Ángel Vilches. Produção: Espanha: Centro Films e Navarra Films, 1953. Ficção, 78 min, sonoro, P&B.
AL PIE DE LAS BANDERAS. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
AL ANDAR SE HACE CAMINHO. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
BAJO LA LÁMPARA DEL BOSQUE. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 10 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
BALELE. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 8 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
BELLA, LA SALVAJE. Direção: Raúl Medina e Roberto Rey. Produção: Espanha, Cuba: Hispamer Films e Producciones Salvador Behar, 1953. Ficção, 89 min, sonoro, P&B.
COSTUMBRES PAMUES. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1945. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
CRISTO NEGRO. Direção: Ramón Torrado. Produção: Espanha: Copercines, 1963. Ficção, 81 min, sonoro, P&B.
EL CAYUCO Y LA MOTONAVE. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
EL DESIERTO VERDE. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films, 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
EL TROPICO HUELE A AZAHAR. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1945. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
EN LAS CHOSAS DE NIPA. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
FERNANDO POO. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
LA GRAN COSECHA. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
LEJOS DE ÁFRICA. Direção: Cecília Bartolomé. Produção: Espanha, Cuba: Cecília Bartolomé Produciones Cinematogáficas; Marea FilmsInstituto Cubano del Arte e ICAIC, 1996. Ficção, 115 min, sonoro, colorido.
LOS OLIVARES DEL ECUADOR. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 11 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
MÉDICOS COLONIALES. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1948. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 35mm, digitalizado.
MISIÓN BLANCA. Direção: Juan de Orduña. Produção: Espanha: Colonial AJE,1946. Ficção, 88 min, sonoro, P&B.
MISIONES DE GUINEA. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1948. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
OBSESIÓN. Direção: Arturo Ruiz Castillo. Produção: Espanha: Horizonte Films, 1947. Ficção, 83 min, sonoro, P&B.
PIEDRA DE TOQUE. Direção: Julio Buchs. Produção: Espanha: Asturias Films, 1963. Ficção, 102 min, sonoro, colorido.
UNA CRUZ EN LA SELVA. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 9 min, sonoro, P&B, 35mm, digitalizado.
YUCA. Direção: Manuel Hernández Sanjuán. Produção: Madri: Hermic Films: 1946. Documentário, 11 min, sonoro, P&B, 16mm, digitalizado.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariana Queen Nwabasili
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.