Aesthetics of the everyday in 2010s Brazilian cinema
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.940Keywords:
everyday life, Brazilian cinema 2010s, Brazilian documentary, Henri LefebvreAbstract
This essay investigates the emergence of everyday life as privileged topos in Brazilian cinema of the 2010s. Analyzing the films Defiant Brasilia (Avenida Brasília Formosa, 2010), The Sky Above (O Céu sobre os ombros, 2010), The Hidden Tiger (A vizinhança do tigre, 2014), and Baronesa (2017), we discuss how everyday life has served as a strategy that allowed filmmakers to register individuals beyond stigmatizing social categories. The discussion is informed by the work of Henri Lefebvre, for whom the category of everyday life, by providing a view of the totality of life, could reveal contradictions of the social tissue. Our hypothesis is that everyday life emerged in Brazilian cinema as a response to the exhaustion of the interview format, which had predominated in Brazilian documentaries until the previous decade.
Downloads
References
BERNARDET, Jean-Claude. A entrevista. In: BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. 281-296.
BLANCHOT, Maurice. A fala cotidiana. In: BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita, v. 2. São Paulo: Escuta, 2007.
BORGES, Sérgio. Entrevista: Sérgio Borges (MG) fala sobre o filme ‘O céu sobre os ombros’. Blog do Cine Esquema Novo, 14 abr. 2011. Disponível em: https://cineesquemanovo.wordpress.com/2011/04/14/entrevista-sergio-borges-mg-fala-sobre-o-filme-o-ceu-sobre-os-ombros/. Acesso em: 19 jan. 2023.
DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
FOGLIATTO, Débora. Misturando ficção e realidade, ‘A Vizinhança do Tigre’ retrata vida na periferia de MG. Sul21, 14 mar. 2016. Disponível em: https://guia21.sul21.com.br/cinema/misturando-ficcao-e-realidade-a-vizinhanca-do-tigre-retrata-vida-na-periferia-de-mg/. Acesso em: 19 jan. 2023.
GUIMARÃES, César. Na vizinhança do tigre: lá onde a vida é prisioneira. Revista Eco-Pós, v. 20, n. 2, p. 17-31, 2017.
LEFEBVRE, Henri. Critique de la vie quotidienne, v. 1: Introduction. Paris: L’Arche Éditeur, 1977 [1947].
LEFEBVRE, Henri. Critique de la vie quotidienne, v. 2: Fondements d’une sociologie de la quotidienneté. Paris: L’Arche Éditeur, 1980 [1961].
LEFEBVRE, Henri. Éléments de Rythmanalyse: Introduction à la connaissance des rythmes. Paris: Éditions Syllepse, 1992.
LINS, Consuelo. O cinema de Eduardo Coutinho: uma arte do presente. Cadernos de Antropologia e Imagem, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 61-81, 2002.
LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real – Sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
NOGUEIRA, Calac. A vizinhança do tigre. Revista Interlúdio, 26 mar. 2016. Disponível em: http://www.revistainterludio.com.br/?p=9485. Acesso em: 02 fev. 2023.
OLIVEIRA JR., Luiz Carlos de. A mise en scène no cinema: Do clássico ao cinema de fluxo. Campinas: Papirus, 2013.
Referências filmográficas
A CIDADE É UMA SÓ. Direção: Adirley Queirós. Empresa produtora: 5 da Norte. 79 min., sonoro, colorido. Brasil, 2011.
A CIDADE ONDE ENVELHEÇO. Direção: Marília Rocha. Empresa produtora: Anavilhana. 98 min., sonoro, colorido. Brasil: 2016.
A VIZINHANÇA DO TIGRE. Direção: Affonso Uchôa. Empresa produtora: Katásia Filmes. 94 min., sonoro, colorido. Brasil: 2014.
AVENIDA BRASÍLIA FORMOSA. Direção: Gabriel Mascaro. Empresa produtora: Plano 9 Produções. 85 min., sonoro, colorido. Brasil: 2010.
BARONESA. Direção: Juliana Antunes. Empresa produtora: Ventura. 70 min., sonoro, colorido. Brasil: 2017.
CORPO ELÉTRICO. Direção: Marcelo Caetano. Empresa produtora: Plateau, Desbun Filmes. 95 min., sonoro, colorido. Brasil: 2017.
DEUS. Direção: Vinícius Silva. Empresa produtora: Studio L. 25 min., sonoro, colorido. Brasil: 2017.
ENTREATOS. Direção: João Moreira Salles. Empresa produtora: VideoFilmes. 117 min., sonoro, colorido. Brasil: 2004.
FILME DE ABORTO. Direção: Lincoln Péricles. Empresa produtora: Astúcia Filmes. 63 min., sonoro, colorido. Brasil: 2016.
JOGO DE CENA. Direção: Eduardo Coutinho. Empresa produtora: VideoFilmes, Matizar. 105 min. Sonoro, colorido. Brasil: 2007.
JUÍZO. Direção: Maria Augusta Ramos. Empresa produtora: Diler & Associados, NOFOCO Filmes. 90 min., sonoro, colorido. Brasil: 2007.
JUSTIÇA. Direção: Maria Augusta Ramos. Empresa produtora: Limite Produções, Selfmade Films. 107 min., sonoro, colorido. Brasil: 2004.
NOTÍCIAS DE UMA GUERRA PARTICULAR. Direção: Kátia Lund e João Moreira Salles. Empresa produtora: VideoFilmes. 57 min., sonoro, colorido. Brasil: 1999.
O CÉU SOBRE OS OMBROS. Direção: Sérgio Borges. Empresa produtora: TEIA. 68 min, sonoro, colorido. Brasil: 2010.
O HOMEM DAS MULTIDÕES. Direção: Cao Guimarães e Marcelo Gomes. Empresa produtora: Cinco em Ponto, REC Produtores. 95 min., sonoro, colorido. Brasil: 2013.
O PRISIONEIRO DA GRADE DE FERRO. Direção: Paulo Sacramento. Empresa produtora: Olhos de Cão. 122 min., sonoro, colorido. Brasil: 2003.
ÔNIBUS 174. Direção: José Padilha. Empresa produtora: Zazen Produções. 118 min., sonoro, colorido. Brasil: 2002.
QUANTOS ERAM PRA TÁ?. Direção: Vinícius Silva. Empresa produtora: Studio L. 30 min., sonoro, colorido. Brasil: 2018.
SANTIAGO. Direção: João Moreira Salles. Empresa produtora: VideoFilmes. 80. min., sonoro, colorido. Brasil: 2007.
SEUS OSSOS E SEUS OLHOS. Direção: Caetano Gotardo. Empresa produtora: Lira Cinematográfica. 119 min., sonoro, colorido. Brasil: 2019.
SERRAS DA DESORDEM. Direção: Andrea Tonacci. Empresa produtora: ExtremArt. 135 min., sonoro, colorido. Brasil: 2006.
TEMPORADA. Direção: André Novais Oliveira. Empresa produtora: Filmes de Plástico. 113 min., sonoro, colorido. Brasil: 2018.
UM FILME DE VERÃO. Direção: Jo Serfaty. Empresa produtora: Fagulha Filmes. 97 min., sonoro, colorido. Brasil: 2019.
UM PASSAPORTE HÚNGARO. Direção: Sandra Kogut. Empresa produtora: Zeugma Films, ARTE France, Hunnia Filmstúdió, Cobra Films, R.T.B.F., CICV Pierre Schaeffer. 71 min., sonoro, colorido. Brasil/França/Hungria/Bélgica: 2001.
Downloads
Published
Versions
- 2023-07-31 (2)
- 2023-07-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Calac Nogueira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.