Missivas
Border, identity and memory in the construction of the documentary about Jane Vanini
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.950Keywords:
Documentary, Cultural Studies, Mato Grosso, DecolonialityAbstract
This article debates Mato Grosso’s cinema from the perspective of contemporary culture studies by observing the documentary Missivas (2020) by Caroline Araújo and Mauricio Pinto. The question that guided us was: how do contemporary documentary films in Mato Grosso generate a forms of visibility and sensibility for stories and characters that materialize the territory of Mato Grosso? The choice for the documentary is justified because it is marked by thematic and aesthetic diversity, which allows us a broad view of reality. The notions of border, culture, memory, and identity were scrutinized considering the dramaturgy in the observed film. For this, we anchored ourselves in the works of authors such as Stuart Hall (2002), Anselm L. Strauss (1999), Zygmund Bauman (1995; 2008), Denys Cuche (1999), Giorgio Agamben (2008), Maurice Halbwachs (1990), Pierre Nora (1993), among others.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é ser contemporâneo?. Paris: Payot & Rivages, 2008.
APPADURAI, Arjun. Modernity at large: cultural dimensions of globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998.
ARAÚJO, Maria do Socorro de Sousa. Paixões políticas em tempos revolucionários: nos caminhos da militância, o percurso de Jane Vanini (1964 - 1974). Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2002.
AZEVEDO, Maria Thereza. Memórias Clandestinas: o documentário e a construção de uma história. Doc on-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 15, p. 229-247, dez. 2013. Disponível em: https://www.doc.ubi.pt/index15.html. Acesso em: 22 dez. 2022.
AZEVEDO, Maria Thereza. O tarô e a dramaturgia. Orientadora: Dra. Renata Pallottini. 2003. Tese (Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
BAUMAN, Zygmunt. Identidades. Entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.
BERNARDET, Jean-Claude. Caminhos de Kiarostami. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
BHABHA, Homi J. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
BORGES, Luis Carlos de Oliveira. Memória e mito no cinema em Mato Grosso. Cuiabá: Entrelinhas, 2008.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
CUCHE, Denys. A noção de Cultura nas ciências sociais. Caxias do Sul: EDUSC,1999.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.
FERRO, Marc. Cinema e história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Campinas: Papirus Editora, 2011.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Dp&A Editora, 2002.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1993.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Curso de estética: o sistema das artes. Tradução por Álvaro Ribeiro, Orlando Vitorino. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
LEANDRO, Anita. Você também pode dar um presunto legal: um filme clandestino sobre os esquadrões da morte, La Roca, ano 7, n.7, dez. 2020, p. 308-422. Disponível em:https://revistalaroca.weebly.com/uploads/9/8/0/6/98068158/la_roca_2020_digital__wecompress.com_.pdf. Acesso em: 18 dez. 2024.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora Unicamp, 1992.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
MISSIVAS. Roteiro e direção: Caroline Araújo e Maurício Pinto. Produção: Duflair Barradas, Caroline Araújo, Gisela Barradas e Patrícia Ribeiro. Fotografia: Rafael Irineu. Edição: Juliana Segóvia e Marcelo Almeida. Brasil, 2020, 52 min., sonoro, colorido.
NORA, Pierre; KHOURY, Yara Aoun. Entre memória e história: a problemática dos lugares, Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, [S. l.], v. 10, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 15 dez. 2021.
NICHOLS, Bill. A voz do documentário. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: Editora Senac, 2005a.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus Editora, 2005b.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2012.
ROSENSTONE, Robert. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
ROTHA, Paul; ROAD, Sinclair; GRIFFITH, Richard. Documentary film. London: Faber, 1935-1958.
SEIXAS, Jacy Alves de. Tênues fronteiras de memória e esquecimentos: a imagem do brasileiro jeca macunaímico. In: GUTIÉRREZ, Horacio; NAXARA, Márcia; LOPES, Maria Aparecida (org.). Fronteiras: paisagens, personagens, identidades. São Paulo: Olho D’Água, 2003. p. 161-184.
SILVA, Sandro Luis Costa da. DramaturgiaS a partir de criATORES : desmontagens de percursos criativos nas artes da cena. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.
SOLLER, Marcelo. Teatro documentário: a pedagogia da não ficção. Dissertação (Mestrado). Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2008.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus Editora, 2013.
STRAUSS, Anselm. Espelhos e máscaras: a busca da identidade. São Paulo: EDUSP, 1999.
TOMAIM, Cássio dos Santos. Documentário, história e memória: entre os lugares e as mídias “de memória”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 46, n. 51, jan.-jun. 2019, p. 114-134. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/issue/view/10968. Acesso em: 23 abr. 2022.
XAVIER, Ismail (org). A experiência do cinema. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
XAVIER, Ismail. Corrosão Social, pragmatismo e ressentimento: vozes dissonantes no cinema brasileiro de resultados. Novos Estudos CEBRAP. São Paulo, v. 2, n. 75, 2006. p. 139-155. Disponível em: https://novosestudos.com.br/produto/edicao-75/. Acesso em: 20 jan. 2023.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandro Luis Costa da Silva, Caroline de Oliveira Santos Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.