Mannerism in contemporary Brazilian cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n1.960

Keywords:

Mannerism, Mannerist cinema, Contemporary Brazilian cinema, New Brazilian cinema

Abstract

This article comments on the mannerist tendency that has marked contemporary Brazilian independent cinema and its relation to the country's social and political situation during the period 2013-2018. The hypothesis that the text defends is that the mannerist attitude expresses some social anxieties of the moment and manifests a disbelief in the modern forms of experiencing history, which traditionally offered the intelligibility and legitimacy of Brazilian experience of modernization. The text proposes a reconstruction of the concept of mannerist cinema, based on a genealogy of the critique of the maniera in art history, which articulates the repudiation of mannerism with the understanding of history as a moving singularity, directed towards an open future. The article interprets a constellation of films made during the 2010s, proposing an articulation between the mannerist attitude and the recurrence of a series of historical motifs, in which the films sought to elaborate the experience of national economic development in the first half of the decade and the political crisis triggered by the 2016 parliamentary coup.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hermano Callou, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Communication and Culture from the Postgraduate Program in Communication at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Postdoctoral researcher in the Postgraduate Program in Communication at UFRJ. Rio de Janeiro (RJ), Brazil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção: Homo Sacer, II, I. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

ALMEIDA, Rodrigo; MOURA, Luís Fernando (orgs). Brasil Distópico. Rio de Janeiro: Caixa Cultural Rio de Janeiro, 2017.

ARANTES, Paulo. O novo tempo do mundo: e outros estudos sobre a era da emergência. São Paulo: Boitempo, 2014.

ARTHUSO, Raul Lemos. Cinema independente e radicalismo acanhado: ensaio sobre o novíssimo cinema brasileiro. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais), Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, 172f, 2016.

A SEITA. Direção: André Antônio. Recife: Surto & Deslumbramento, 2015. Digital, 70 min., son., color.

ASSAYAS, Olivier et al. Le cinéma, l’art et la maniére: entretien avec Patrick Mauriès, Cahiers du Cinéma, n. 370, abril, 1985.

BACURAU. Direção : Kléber Mendonça Filho e Juliano Dornelles. Recife : Cinemascópio. Digital, 131 min, son., color.

BELLORI, Giovanni Pietro. The lives of the modern painters, sculptors and architects. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

BRASIL S/A. Direção: Marcelo Pedroso. Recife: Símio Filmes, 2014. Digital, 72 min., son., color.

CARLYLE, Thomas. Sartor Resartus. Londres: Oxford University Press, 2008. E-book.

COMITÊ INVISÍVEL. Aos nossos amigos: crise e insurreição. São Paulo, N-1, 2016.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o Conceito de História. In: Mágia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1984, p. 222-232.

BERGALA, Alain. D’une certe manière, Cahiers du Cinéma, n. 370, abril, 1985.

DANEY, Serge. A Rampa. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

DIDEROT, Denis. De La Manière. In: Oeuvres complètes de Diderot: Beaux-arts. Paris: J. Claye, Imprimeur, 1876.

DIDEROT, Denis. Discurso sobre a poesia dramática. São Paulo: Cosac &Naify, 2006.

DIDEROT, Denis. Ensaios sobre a pintura. Campinas: Editora Unicamp, 2013.

ERA uma vez Brasília. Direção: Adirley Queirós. Brasília: Cinco da Norte e Punta Colorada, 2017. Digital, 100 min., son., color.

FRIED, Michael. Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot. Chicago: Chicago University Press, 1988.

GUIMARÃES, Victor. Alegorias do nada. Revista Cinética, novembro de 2016. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/nova/alegorias-do-nada/. Acesso em: 20/06/2024.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Nosso amplo presente: o tempo a e a cultura contemporânea. São Paulo: Unesp, 2015.

IKEDA, Marcelo. O “novíssimo cinema brasileiro”: sinais de uma renovação, Cinémas d’Amérique Latine, vol. 20, p. 136-149, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/cinelatino/597. Acesso em: 25 abr. 2023.

OLIVEIRA JUNIOR, Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. Campinas: Papirus, 2019.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

KOSELLECK, Reinhart. Estratos do tempo: estudos sobre a história. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

KOSELLECK, Reinhart. Histórias de conceitos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.

LOPES, Denilson. O retorno do artifício no cinema brasileiro. In: SOBRINHO, Gilberto. (org.). Cinemas em redes: tecnologia, estética e política na era digital. Campinas: Papirus, 2016, p. 147-159.

MICHEL, Christian. Maniera, Manner, Style. In: CASSIN, Barbara. Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon. Princeton: Princeton University Press, 2014.

MORTIER, Roland. L’Originalité: une nouvelle catégorie esthétique au siècle des lumières. Genève: Librarie Droz, 1982.

NOBRE, Marcos. Imobilismo em movimento: da abertura democrática ao governo Dilma. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

OS SONÂMBULOS. Direção: Tiago Mata Machado. Belo Horizonte: Katásia Filmes, 2018. Digital, 110 min., son., color.

O ÚLTIMO Trago. Direção: Ricardo Pretti, Luiz Pretti e Pedro Diógenes. Fortaleza: Alumbramento e Bananeira Filmes, 2016. Digital, 93 min., son., color.

PINHEIRO-MACHADO, Rosana. Amanhã vai ser maior: o que aconteceu com o Brasil e possíveis rotas de fuga para a crise atual. São Paulo: Editora Planeta, 2019.

PIPPIN, Robert. Autheticity in Painting: On Michael Fried’s Art History, Critical Inquiry, vol. 31, spring, p. 575-598, 2005. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/430985?journalCode=ci. Acesso em: 20/06/2024

PRYSTHON, Angela. Furiosas Frivolidades: artifício, heterotopias e temporalidades estranhas no cinema brasileiro contemporâneo, Revista Eco-Pós, vol. 18. n. 3, p. 66 – 74, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.29146/eco-pos.v18i3.2763. Acesso em: 25 abr. 2023.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

ROSA, Harmut. Aceleração: a transformação das estruturas temporais na modernidade. São Paulo: UNESP, 2005.

SENADO NOTÍCIAS. Íntegra do discurso da presidente Dilma Rousseff na cerimônia de posse. Agência Senado. Brasília, 01 de janeiro de 2011. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2011/01/01/integra-do-discurso-da-presidente-dilma-rousseff-na-cerimonia-de-posse Acesso em: 25 abr. 2023.

SHEARMAN, John. Mannerism. London: Peguin, 1991.

THE ECONOMIST. Vol. 393, n.8657, Nov. 2009.

TRILLING, Lionel. Sinceridade e Autenticidade. São Paulo: É Realizações, 2014.

TUPINAMBÁ, Gabriel. Um pensador na periferia da História, Revista Porto Alegre, janeiro de 2020. Disponível em: http://revistaportoalegre.com/um-pensador-na-periferia-da-historia/. Acesso em: 20/06/2024.

Published

2024-07-02

Issue

Section

General articles