The transformation of images in Um dia na vida
from the flow of television to the audiovisual archive
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n2.979Keywords:
Montage, Detournement, Coutinho, Um dia na vidaAbstract
This article analyzes the movie Um dia na vida (Eduardo Coutinho, 2010), from the point of view of the appropriation of images from Brazilian free-to-air television. We will see how these images, exposed in their materiality, that is, without important interventions in the way they were originally edited by the media outlets, reappear in contemporary space with a renewed meaning, once displaced from their usual means of dissemination and inscribed in a properly cinematic project. We will start by proposing a parallel between the detournement of the spectacle’s images present in Coutinho’s film and in Guy Debord’s work, in order to establish their respective differences. We also propose to deepen the debate on the detournement, a composition technique that offers the spectator with an aesthetic and political experience. We will also see how the interruptions produced by the montage of Um dia na vida invite us to a critical reading of television, by raising an estrangement in relation to television language. In conclusion, we state that the formal procedures of this movie, as radical as minimalist, operate, in short, a true conversion of the television flow into archival material, a transformation of the audiovisual production’s liquidity into a memory crystal of TV images.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire. Paris: Éditions Hoëbeke, 1998.
ARAÚJO, Inácio. O filme-coisa de Coutinho. Blog do Inácio Araújo, 02 nov. 2010. Disponível em: https://inacio-a.blogosfera.uol.com.br/2010/11/02/o-filme-coisa-de-coutinho-2/. Acesso em: 04 jan. 2023.
AVELLAR, José Carlos. A palavra que provoca a imagem e o vazio no quintal. Conversa com Eduardo Coutinho. Revista Cinemais, Rio de Janeiro, n. 22, p. 31-71, mar.-abr. 2000.
BAUDRILLARD, Jean. A Sociedade de Consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.
BAUDRILLARD, Jean. Telemorfose. Rio de Janeiro: Mauad, 2004.
BEAKLINI, Renato. Do fluxo ao arquivo: uma análise da técnica do desvio na montagem de Um dia na vida. 2023. 101p. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social, habilitação em Radialismo) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/11422/20044. Acesso em: 01 dez. 2023.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
BOWLER, Kate. Blessed: a history of the American prosperity gospel. Oxford: Oxford University Press, 2013.
CHKLOVSKI, Victor. A arte como procedimento. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (Org.). Teoria da Literatura: Formalistas Russos. 3. ed. Porto Alegre: Editora Globo, 1976. p. 39-56.
CHRISTIAN, Hérica. Aprovada venda de horário na programação das emissoras de rádio e TV comerciais. Rádio Senado, 21 jun. 2022. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/2022/06/21/aprovada-venda-de-horario-na-programacao-das-emissoras-de-radio-e-tv-comerciais. Acesso em: 06 nov. 2022.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
COUTINHO, Eduardo. De frente com Gabi. [Entrevista concedida a] Marília Gabriela. De frente com Gabi. São Paulo: SBT, 2002. Disponível em: https://youtu.be/VhKPsqQnM2U. Acesso em: 04 dez. 2022.
COUTINHO, Eduardo. Transcrição da participação de Coutinho no Cinerama (ECO/UFRJ) – 23/08/2011. In: DIAS, Julia Santos Rodrigues. A representação da mulher na televisão brasileira: uma análise a partir do filme “Um dia na vida” de Eduardo Coutinho. 2013. 87p. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social, habilitação em Radialismo) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. p. 54-82.
COUTINHO, Eduardo. Registro da participação de Coutinho na 1ª Mostra Joaquim Venâncio – 08/09/2011. In: Mostra Joaquim Venâncio. 1ª Mostra Joaquim Venâncio (08/09/2011) - Debate com Eduardo Coutinho. YouTube, 12 jun. 2013. Disponível em: https://youtu.be/26zNOnmLnck?feature=shared. Acesso em: 01 dez. 2023.
DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo: Comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DEBORD, Guy. Nota sobre o emprego de filmes roubados. Revista Laika, São Paulo, n. 6, p. 1-2, 2014. Originalmente publicado em 1999 [1978].
DEBORD, Guy; WOLMAN, Gil. Mode d’emploi du détournement. Les Lèvres Nues, Bruxelas, n. 8, p. 2-9, 1956. Disponível em: https://www.erudit.org/fr/revues/inter/2014-n117-inter01492/72291ac.pdf. Acesso em: 01 out. 2022.
DESVENDANDO a publicidade infantil. Criança e consumo, 03 jul. 2020. Disponível em: https://criancaeconsumo.org.br/noticias/desvendando-a-publicidade-infantil/. Acesso em: 16 nov. 2022.
EDUARDO COUTINHO, 7 de outubro. Direção de Carlos Nader. Já Filmes: Brasil, 2013. (71min.), son., color.
GUERRA, Flavia. Documentário exclusivo de Eduardo Coutinho cai na internet. Estadão, 03 fev. 2014. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/cinema,documentario-exclusivo-de-eduardo-coutinho-cai-na-internet,1126333. Acesso em: 14 out. 2022.
HURLEMENTS EN Faveur de Sade. Direção de Guy Debord. Films Lettristes: França, 1952. (64min.), son., P&B.
LEANDRO, Anita. Desvios de Imagens. E-Compós, Brasília, n. 1, p. 1-17, 2012.
LINS, Consuelo. Do espectador crítico ao espectador-montador: Um Dia na Vida, de Eduardo Coutinho. Devires, Belo Horizonte, n. 2, p. 132-138, 2010.
LINS, Consuelo. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O império do grotesco. 2. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
STYCER, Mauricio. Horário de igrejas é igual a publicidade e três canais burlam lei, diz MPF. Splash UOL, 09 dez. 2019. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/colunas/mauricio-stycer/2019/12/09/horario-de-igrejas-e-igual-a-publicidade-e-tres-canais-burlam-lei-diz-mpf.htm. Acesso em: 06 nov. 2022.
UM DIA na vida. Direção: Eduardo Coutinho. Montagem: Eduardo Coutinho e Jordana Berg. Vídeo Filmes: Brasil, 2010. (95min.), son., color.
VALENTE, Eduardo. Uma noite no cinema. Revista Cinética, out. 2010. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/umdianavida.htm. Acesso em: 04 jan. 2023.
ZANIN, Luiz. O ready-made de Eduardo Coutinho. Estadão, 30 out. 2010. Disponível em: http://blogs.estadao.com.br/luiz-zanin/o-ready-made-de-eduardo-coutinho/. Acesso em: 04 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renato Beaklini Taborda França, Anita Leandro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.