Bodies in crisis, territories in dispute
Reflections on the road movie Iracema - uma transa amazônica
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1150Keywords:
Brazilian cinema, Travel films, Military dictadorship, Road movieAbstract
This text analyzes the film Iracema - uma transa amazônica (1974), by Jorge Bodanzky and Orlando Senna, highlighting how the work reflects the tensions and crises along the Transamazônica, in the context of the colonization of the Amazon in the 1970s. Considered a landmark of the road movie genre in Brazil, the film is explored as an interpretive key, especially regarding the journey as a metaphor for internal and external transformations, both of the characters and the landscapes they traverse. In this sense, the road movie functions as a narrative device that reveals the complexity of the relationships between movement and stagnation, progress and degradation, and, above all, the colonization of spaces marked by disputes. Iracema - uma transa amazônica thus consolidates itself as a critique of the presence of the road in the representation of deteriorating natural landscapes. The film's unique production is addressed both for its instances of fabulation and its impressions of reality, involving what is inside and outside the frame, what is shown, and what the military government sought to conceal. As a metaphor, the Transamazônica appears as a scar on the land, while Iracema's journey and her relationship with the truck driver Tião Brasil Grande expose the impact of this progress on the local inhabitants, especially women and marginalized workers, whose constantly shifting bodies are marked by exploitation and violence.
Downloads
References
A CHEGADA de um trem à estação (L'arrivée d'un train à La Ciotat). Direção: Auguste Lumière e Louis Lumière. França, 1896. 1 min., silencioso, preto e branco.
ÁRIDO Movie. Direção: Lírio Ferreira. Brasil, 2005. 100 min., sonoro, colorido.
BODANZKY, Jorge. 2015
BODANZKY, Jorge. Nos passos de Humboldt: entrevista com Jorge Bodanzky. [Entrevista cedida a] Ana Paula Orlandi. Humboldt, Goethe-Institut, 4 de abril de 2022. Disponível em: https://www.goethe.de/prj/hum/pt/dos/kos/21470343.html. Acesso em: 24 maio 2024.
BYE bye Brasil. Direção: Carlos Diegues. Brasil, 1980. 100 min., sonoro, colorido.
CENTRAL do Brasil. Direção: Walter Salles. Brasil, 1998. 110 min., sonoro, colorido.
CINEMA, aspirinas e urubus. Direção: Marcelo Gomes. Brasil, 2005. 99 min., sonoro, colorido.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução de Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005. 338 p.
DEUS e o diabo na terra do sol. Direção: Glauber Rocha. Brasil, 1964. 120 min., sonoro, preto e branco.
DIÁRIOS de motocicleta. Direção: Walter Salles. Brasil e outros, 2004. 126 min., sonoro, colorido/preto e branco.
EASY rider. Direção: Dennis Hopper. Estados Unidos, 1969. 95 min., sonoro, colorido.
ERA UMA VEZ IRACEMA. Direção: Jorge Bodanzki. Produção: Videofilmes. Brasil, 2005. 46 min., sonoro, colorido.
GAMA, Gheysa Lemes Gonçalves. Da viagem física à jornada interior: alegorias e identidade cultural em road movies brasileiros (1960-2015), Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 12, n. 2, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/12308. Acesso em: 01 set. 2024.
IRACEMA, uma transa amazônica. Direção: Jorge Bodanzky e Orlando Senna. Produção: Stop Film; Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF). Brasil; Alemanha, 1974. 16mm/35mm, 95min., sonoro, colorido.
PAIVA, Samuel. Gêneses do gênero road movie, Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 38, n. 36, p. 1-20, 22 dez. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70902. Acesso em: 31 ago. 2024.
PAIVA, Samuel. O Brasil na estrada: estudo revela aproximações e diferenças entre o road movie norte-americano e os filmes do gênero feitos aqui. [Entrevista cedida a Márcio Ferrari]. Pesquisa FAPESP, edição 230, abr. 2015. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/o-brasil-na-estrada/#:~:text=Em%20ambos%20os%20casos%2C%20a,industrializa%C3%A7%C3%A3o%2C%20sendo%20as%20mais%20conhecidas. Acesso em: 24 maio 2024.
PAIVA, Samuel. O Road Movie no Brasil - Samuel Paiva. Canal da Revista Significação no YouTube, 14 de dezembro de 2018, 8 min. [Entrevista cedida para a Revista Significação]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CbL-S3_LWeQ. Acesso em: 17 jun. 2024.
PRYSTHON, Ângela. Da Alegoria Continental às Jornadas Interiores: o road movie latino-americano contemporâneo, Ícone, v.2, n. 9, dez. 2006. p. 113-124. Disponível em: https://doi.org/10.34176/icone.v9i2.230099. Acesso em: 09 dez. 2024.
ROMANIELO, Ana Luiza. A trajetória da personagem no cinema de estrada: leitura de Central do Brasil, Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 51, p. 153-167, 2014. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/1460. Acesso em: 31 ago. 2024.
SALLES, João Moreira. Arrabalde: em busca da Amazônia. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
SENNA, Orlando. Cinema e guerrilha: uma biografia incompleta do filme Iracema – Uma Transa Amazônica, Revista Piauí, Edição 180, Setembro de 2021. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/cinema-e-guerrilha/. Acesso em: 20 maio 2024.
TRANSAMAZÔNICA: uma estrada para o passado. Direção: Jorge Bodanzky e Fabiano Maciel. Produção: HBO Latin America Originals e Ocean Films. Brasil, 2021. Série exibida por Amazon Prime [01 Temporada; 06 episódios], 365 min., sonoro, colorido. Disponível em: https://www.primevideo.com/-/pt/detail/Transamaz%C3%B4nica-Uma-Estrada-Para-o-Passado/0O3B3KZ8GCVCRGS2M6H37C2UCO. Acesso em: 09 dez. 2024.
VIAJO porque preciso, volto porque te amo. Direção: Karim Aïnouz e Marcelo Gomes. Brasil, 2009. 75 min., sonoro, colorido.
XAVIER, Ismail. Iracema: o cinema-verdade vai ao teatro, Devires, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 70-85, jan.-dez. 2004. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/235/103. Acesso em: 31 ago. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Régis Rasia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.