Threatening bodies in brazilian science fiction
The female characters in the film O jardim das espumas (1970)
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.1159Keywords:
Female characters, Science fiction, Brazilian dictatorship, Women's bodiesAbstract
This work proposes an analysis of the female characters in O jardim das espumas (Luiz Rosemberg Filho, 1970), highlighting the film's affiliation to the science fiction genre by combining aspects of the history of women in the period of the Brazilian dictatorship (Sarti, 2001) with the aesthetic developments in the film (Bordwell, 2013), questioning how the use of women's bodies can help to understand the body as discourse (Williams, 1991). The hypothesis is that these characters can be inscribed in complex power relations, refuting a dichotomous idea that insists on classifying female characters only as holders of action or as completely submitted to something/someone, thus confirming the possibility of constructing them and understand them from a terrain full of nuances.
Downloads
References
ALMEIDA, Rodrigo; MOURA, Luís Fernando (orgs.). Brasil Distópico. Rio de Janeiro: Ponte Produções, 2017.
A MULHER de todos. Direção: Rogério Sganzerla. Produção: Rogério Sganzerla, Alfredo Palacios. São Paulo: Rogério Sganzerla Produções Cinematográficas Ltda.; Servicine - Serviços Gerais de Cinema Ltda.; Mercúrio Produções Ltda. Me, 1969. Digital, 80 min., sonoro, preto e branco.
ALTMAN, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós Comunicación, 2000.
BELICO, Ewerton. A véspera do fim do mundo: fragmentos distópicos, patologías do poder. In: ALMEIDA, Rodrigo; MOURA, Luís Fernando (orgs.). Brasil Distópico. Rio de Janeiro: Ponte Produções, 2017.
BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
BETZ, Phyllis M. Beyond the known galaxy: Lesbian Science Fiction. In: The lesbian fantastic: a critical study of science fiction, fantasy, paranormal and gothic writings. McFarland & Company, Inc., Publishers, North Carolina, 2011.
CALLOU, Hermano. Jardim dos detritos. Revista Cinética, 15 abr. 2019. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/nova/jardim-dos-detritos/?fbclid =IwAR1rTkK_1ITDR5MEJdEPmYbRMaLT-Mmcnp_dFDTmGRNLxEfLcPyTa_lb87A. Acesso em: 25 mar. 2021.
COSTA, Albertina de Oliveira. Memórias das mulheres do exílio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
GINWAY, Mary Elizabeth. Ficção Científica brasileira: mitos culturais e nacionalidade no país do futuro. Tradução de Roberto de Sousa Causo. São Paulo: Devir, 2005.
HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz (orgs.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
HITLER do terceiro mundo. Direção: José Agrippino de Paula. Produção: José Agrippino de Paula. São Paulo: Sonda, 1968. Digital, 70 min., sonoro, preto e branco.
LUSVARGUI, Luiza (org). Horror e Ficção Científica no cinema como crítica social. São Paulo: Editora Polytheama, 2022.
NETTO, Tatiana Trad. Helena Ignez: descolonizando olhares: estratégias de invenção na representação da mulher no Cinema Marginal brasileiro. 2016. Dissertação (Mestrado) –Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
NETTO, Tatiana Trad. O corpo poético da atriz/autora Helena Ignez em ‘A mulher de todos’. Revista Sísifo, n. 5, maio/ 2017, pp. 132-140. Disponível em: http://www.revistasisifo.com/2017/05/o-corpo-poetico-da-atrizautora-helena.html. Acesso em: 3 jul. 2021.
MAHMOOD, Saba. Teoria feminista, agência e sujeito liberatório: algumas reflexões sobre o revivalismo islâmico no Egito. Etnográfica [Online], vol. 23 (1), 2019. Disponível em: http://journals.openedition.org/etnografica/6431. Acesso em: 11 jul. 2021.
MARTINS, Alice Fátima. Imagens de nós e dos outros nos filmes de ficção científica. Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual – FAV UFG, Goiânia, v. 2, n. 2, 2012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/17910. Acesso em: 1 ago. 2023.
MEMÓRIAS DA DITADURA. Estudantes. Acervo online. Disponível em: https://memoriasdaditadura.org.br/estudantes/. Acesso em: 20 jul. 2023.
NICHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Revista Estudos Feministas, v. 8, n. 2, 2000, pp. 9-42. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11917. Acesso em: 22 mar. 2021.
O JARDIM das espumas. Direção: Luiz Rosemberg Filho. Produção: Sônia Andrade; Marianita de Avellar Fernandes; Blay Bittencourt. Rio de Janeiro: Multifilmes S.A., 1970. Digital, 108 min., sonoro, preto e branco.
RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila. Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.
RAMOS, Fernão Pessoa. Cinema Marginal (1968-1973): a representação em seu limite. São Paulo: Embrafilme/Ministério da Cultura, Editora Brasiliense, 1987.
RIDENTI, Marcelo Siqueira. As mulheres na política brasileira: os anos de chumbo. Tempo Social, São Paulo, v. 2 n. 2, pp. 113-128, 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ts.v2i2.84806. Acesso em: 26 jul. 2021.
RUBIM, Lindinalva Silva Oliveira. O feminino no cinema de Glauber Rocha: diálogos de paixões. 1999. 327 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultural) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.
SARDENBERG, Cecilia M. B. O pessoal é político: conscientização feminista e empoderamentos de mulheres. Inclusão Social, Brasília, v. 11 n. 2, pp.15-29, 2018. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4106. Acesso em: 15 ago. 2023.
SARTI, Cinthia A. “Feminismo e contexto: lições do caso brasileiro. Cadernos Pagu, n. 16, 2001, pp. 31-48. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cpa/n16/n16a03.pdf. Acesso em: 21 mar. 2021.
SARTI, Cinthia A. O feminismo brasileiro desde os anos 1970: revisitando uma trajetória. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 12 (2): 264, maio-agosto/2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/QVNKzsbHFngG9MbWCFFPPCv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021.
SUPPIA, Alfredo (org.). Cartografias para a ficção científica mundial: cinema e literatura. São Paulo: Alameda, 2015.
SUPPIA, Alfredo. Limite de alerta! Ficção científica em atmosfera rarefeita: uma introdução ao estudo da FC no cinema brasileiro e em algumas cinematografias off-Hollywood. Tese (Doutorado em Multimeios). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2007.
WILLIAMS, Linda. Film bodies: gender, genre, and excess. Film Quarterly, vol. 44, n. 4, 1991, pp.2-13. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1212758?origin=JSTOR-pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina de Oliveira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.