Absolutização do mediador: da censura prévia ao conhecimento prévio
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n1.202Keywords:
Cineclubes, Experiência Cinematográfica, Espectador de Cinema, Genealogia.Abstract
Tanto o processo de redemocratização no Brasil quanto o período subsequente à Revolução dos Cravos em Portugal deram margem para que os sujeitos na contemporaneidade passassem a imaginar que os problemas e impasses culturais se veriam resolvidos no dia em que os mecanismos autoritários dos Estados se vissem eliminados da paisagem social. Ora, o presente artigo tem a ambição analítica de mostrar, na esteira das reflexões genealógicas de Michel Foucault, como os dispositivos de poder inventados e circulados pelo cineclubes brasileiros e portugueses, sobretudo a partir de 1945, possuem uma lógica e um funcionamento independentes do calendário dos regimes de governo. Isso significa que o alargamento da compreensão acerca da experiência cinematográfica na atualidade depende, em larga medida, da problematização da grade discursiva que continua a informar a conduta do espectador de cinema.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.