Audiovisual heritage and memories of MG: the winding path to the creation of the Museum of Image and Sound of BH
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n2.844Keywords:
MIS-BH, Audiovisual heritage, Audiovisual preservation, MemoryAbstract
This investigation seeks to present the preservation, organization and resistance initiatives developed by the team of the Museum of Image and Sound of Belo Horizonte, whose conception started in 1992, though effectively it only inaugurated in 1995. The MIS BH, former Audiovisual Reference Center (CRAV), is the main cultural facility responsible for the care of audiovisual memory in the capital of Minas Gerais and in the state itself, but it also has another great mission ahead: to become better known to the general public. In this theoretical-reflexive path, we will embark on concepts such as audiovisual heritage, memory and cultural identity. Alternatives and strategies for the dissemination of the audiovisual collection will also be analyzed, based on the creation and use of its own YouTube channel and Facebook page.
Downloads
References
ARQUIVO DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Recursos Humanos. Belo Horizonte: MIS. 2014. (Doc. armazenado em CD Room). 2014.
ARQUIVO DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Planta Pavimento Térreo. Belo Horizonte: MIS. (Doc. armazenado em CD Room). 2012.
ARQUIVO DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Planta Pavimento Subsolo. Belo Horizonte: MIS. (Doc. armazenado em CD Room). 2014.
ARQUIVOS DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Plano Museológico. Belo Horizonte: MIS. (Doc. armazenado em CD Room). 2014.
ARQUIVO DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Acervo do CRAV e suas características até 2014. Belo Horizonte: MIS. (Docs. armazenado em CD Room). S.d.
BARROS, José Márcio P. R. et al. Projeto de implantação do Centro de Referências Audiovisuais da Região Metropolitana de Minas Gerais. [Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Cultura de Belo Horizonte], 1992.
BELO HORIZONTE. Lei municipal nº 5.553, de 08 de março de 1989. Autoriza o Poder Executivo Municipal a instituir a fundação “Museu da Imagem e do Som” de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Prefeitura Municipal, 1989.
BELO HORIZONTE. Veto do projeto lei no. 452/88 de 30 de novembro de 1988 através do oficio no. 1727. Belo Horizonte: Secretaria Municipal da Administração, 30 nov. 1988.
CESARO, Caio Julio. Preservação e restauração cinematográfica no Brasil: a restauração do acervo de Hikona Udiara. 2007. Tese (Doutorado em Multimeios) – Programa de Pós-Graduação em Multimeios, Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
CESAR, Neander de Oliveira. Os limites e desafios para o desenvolvimento da Indústria Audiovisual em Belo Horizonte. Revista Pensar-BH, Belo Horizonte, Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, n.3, 2002, p. 69-72.
COELHO, Teixeira. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.
COELHO, Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2012.
EDMONDSON, R. Etica e principi di restauro. In: VENTURINI S. Il restauro cinematografico: principi, teorie, metodi. Pasian di Prato: Campanotto, 2006, p. 58-63.
EM DEFESA do patrimônio. O Tempo Online, Belo Horizonte, 17 jun. 2011. Disponível em: www.otempo.com.br/diversão/magazine/em-defesa-do-patrimônio-1.36577. Acesso em: fev. 2022.
FONSECA, Fabiano. Museu da Imagem e do Som terá que deixar atual sede. O Tempo, 5 mai. 2017. Disponível em: https://www.otempo.com.br/cidades/museu-da-imagem-e-do-som-tera-que-deixar-atual-sede-1.1469987. Acesso em: fev. 2022.
FREITAS, Marcelo Braga de. O passado tinha um futuro: a trajetória do Centro de Referência Audiovisual de Belo Horizonte, 1992-2014. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciências Socias) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
GUINDANI, Joel Felipe. A produção audiovisual como protagonista de memória e identidade. In. SILVA, Marcela Guimarães; COUTINHO, Renata Corrêa. Processos e práticas nas atividades criativas e culturais. Santiago – RS: Oliveira Books, 2017. p. 95-173.
MUSEU DA IMAGEM E DO SOM – MIS. Prefeitura de Belo Horizonte, 25 jan. 2018. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/fundacao-municipal-de-cultura/museus/imagemesom. Acesso em: fev. 2022.
NOGUEIRA, Soraia Nunes. Paralelos, convergências e divergências entre o restauro digital e os processos de animação. 2015. Tese (Doutorado em Imagem e Tecnologia da Informação) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História da PUC SP, São Paulo, n. 10, 1993, p.9.
PLANO MUSEOLÓGICO 2016: Avaliação de metas e programas. Prefeitura Municipal de Belo Horizonte, Fundação Municipal de Cultura, Belo Horizonte, 2016.
PREFEITURA MUNICIPAL DE BELO HORIZONTE. Centro de Referência Audiovisual. 2014. Disponível em: www.pbh.gov.br/cultura/crav. Acesso em: fev. 2022.
PREFEITURA MUNICIPAL DE BELO HORIZONTE. Projeto BHIS – Belo Horizonte Imagem e Som. 2015a. Disponível em: http://portalpbh.pbh.gov.br/ecp/ecp/contents.do?evento=conteudo&idConteudo=27566&chPlc=27566&viewbusca=s&termos=s. Acesso em: fev. 2022.
PREFEITURA MUNICIPAL DE BELO HORIZONTE. Museu da Imagem e do Som. 2015b. Disponível em <http://portalpbh.gov.br> Acesso em: fev. 2022.
SERVIDORES DO MUSEU DA IMAGEM E DO SOM/MIS CINE SANTA TEREZA. Carta aberta à sociedade belo-horizontina. Associação Nacional de História, 20 jan. 2015. Notícias / Diversas. Disponível em: https://anpuh.org.br/index.php/2015-01-20-00-01-55/noticias2/diversas/item/4152-carta-aberta-a-sociedade-belo-horizontina. Acesso em: fev. 2022.
SOUZA, C. R. A Cinemateca Brasileira e preservação de filmes no Brasil. 2009. 318 f. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriano Medeiros da Rocha, Soraia Nunes Nogueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.