The complex archival, market and affective relationships in the practices of preservation and sharing of the Grupo Globo television archive: the case of the Globoplay platform
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n2.828Keywords:
Globoplay, Memory, Television, Television archiveAbstract
The study aims to elucidate the complex archival, market and affective relationships in the face of Grupo Globo's television archive preservation and sharing practices. It starts from the premise that the television recollection does not include functions strictly linked to the archival value of its productions. Thus, the study is based on the exponential advance of video-on-demand technology in which the archival practice is also related to the market and affective value contained in the availability of the broadcaster's audiovisual works. Therefore, the object of analysis is the Globoplay streaming platform, responsible for making Grupo Globo's audiovisual collection public, such as the telenovelas that constitute the cultural history of Brazilian television. The study is outlined through a qualitative approach, in light of the theoretical-methodological precepts of the Case Study (YIN, 2015) based on interviews, journalistic materials, and other investigation sources. In addition to the archival function of the contents offered by Globoplay, the authors conclude that the archive performs multiple functions of different orders, such as the affective and market function, which are subordinated and guarantee its existence.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRENTANO, Laura. Globosat permite ver programas de TV e filmes em celulares e tablets. G1, 09 ago. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2011/08/servico-da-net-permite-ver-programas-de-tv-e-filmes-em-celulares-e-tablets.html. Acesso em: 22 mai. 2021.
BRESSAN JÚNIOR, Mário Abel. Memória Teleafetiva. Florianópolis: Insular, 2019.
BRÊTAS, Erick. O futuro do streaming e a experiência Globoplay: assista ao Globo no Campus com Erick Brêtas. Globo Universidade, 27 jul. 2020. 1 vídeo (1h04m18s). Disponível em: https://somos.globo.com/globo-universidade/novidades/globo-no-campus/noticia/o-futuro-do-streaming-e-a-experiencia-globoplay-assista-ao-globo-no-campus-com-erick-bretas.ghtml. Acesso em: 23 dez. 2022.
BRÊTAS, Erick. Wired Conference 2021: A Era da Inovação - Inovações nos negócios. Jornal O Globo, 09 mar. 2021. 1 vídeo (2h06m11s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=of2OTUTljFA. Acesso em: 18 mai. 2021.
BRITTOS, Valério; KALIKOSKE, Andres. Economia e audiovisual: as barreiras à entrada nas indústrias culturais contemporâneas. In: MELEIRO, Alessandra (org.). Cinema e economia política. São Paulo: Escrituras, 2009. p. 101-118.
CAJAZEIRA, Paulo Eduardo; SOUZA, José Julian Gomes de. O arquivamento da memória televisiva em plataformas de aplicativos digitais. RuMoRes, v. 14, n. 28, 2020, p. 200-222. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/166502. Acesso em: 18 mai. 2021.
ELIAS, Eduardo; PEREIRA JUNIOR, Luiz Costa. A TV destruiu a própria memória. In: PEREIRA JUNIOR, Luiz Costa (org.). A vida com a TV: o poder da televisão no cotidiano. São Paulo: Senac, 2002. p. 225-23.
FELÍCIO, Rodrigo. Os incêndios nas emissoras de TV foram frequentes nos anos 60 e 70 e 'ajudaram' a destruir grande parte da Memória da Televisão. Memória da TV, 07 set. 2020. Disponível em: https://memoriadatv.com.br/noticia/2639/os-incendios-nas-emissoras-de-tv-foram-frequentes-nos-anos-60-e-70-e-ajudaram-a-destruir-grande-part.html. Acesso em: 16 jun. 2021.
FISCHER, Gustavo Daudt. As trajetórias e características do YouTube e Globo Media Center/ Globo Vídeos: Um olhar comunicacional sobre as lógicas operativas de websites de vídeos para compreender a constituição do caráter midiático da web. 2008. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Programa de Pós Graduação em Ciências da Comunicação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.
GLOBO Marcas: conteúdo de DVDs disponível para download na internet. Rede Globo, 17 jan. 2011. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/novidades/noticia/2011/01/globo-marcas-conteudo-de-dvds-disponivel-para-download-na-internet.html. Acesso em: 16 mai. 2021.
GLOBO lança serviço de streaming "Globo Play", com conteúdo ao vivo e on demand. NSC Total, 26 out. 2015a. Disponível em: https://www.nsctotal.com.br/noticias/globo-lanca-servico-de-streaming-globo-play-com-conteudo-ao-vivo-e-on-demand. Acesso em: 18 mai. 2021.
GLOBO apresenta nova plataforma de mídia. PROPMARK, 26 out. 2015b. Disponível em: https://propmark.com.br/midia/globo-apresenta-nova-plataforma-de-midia/. Acesso em: 18 mai. 2021.
GLOBO Play é lançado; conheça nova plataforma digital de vídeos da Globo. G1, 26 out. 2015c. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2015/10/globoplay-nova-plataforma-digital-de-videos-da-globo-e-lancado.html. Acesso em: 18 mai. 2021.
GLOBO Play completa 1º ano com 9,5 milhões de downloads do aplicativo. G1, 09 nov. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2016/11/globo-play-completa-1-ano-com-95-milhoes-de-downloads-do-aplicativo.html. Acesso em: 17 jun. 2021.
GLOBOSAT aposenta Muu e unifica serviços de vídeos sob demanda. Notícias da TV, 15 mai. 2014. Disponível em: https://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/on-demand/globosat-aposenta-muu-e-unifica-servicos-de-videos-sob-demanda-3382. Acesso em: 31 jan. 2022.
GOULART RIBEIRO, Ana Paula. Mercado da nostalgia e narrativas audiovisuais. E-Compós, v. 21, n. 3, 2018. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1491. Acesso em: 16 jun. 2021.
HOLDSWORTH, Amy. Television, memory and nostalgia. Basingstoke: Palgrave Macmilan, 2011.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. 2.ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
JACKS, Nilda; LIBARDI, Guilherme; CAROLINE, Joselaine; SCALEI, Vanessa. Telenovela e memória: “Vale a pena ver de novo?”, reprises em tempo de pandemia. RuMoRes, v. 14, n. 28, 2020, p. 46-76. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/174427. Acesso em: 17 jun. 2021.
LI, Kenneth.; AUCHARD, Eric. YouTube to test video ID with Time Warner, Disney. Reuters, 11 jun. 2007. Disponível em: https://www.reuters.com/article/us-google-youtube-idUSWEN871820070612/. Acesso: 17 jun. 2021.
LIPOVESTSKY, Gilles; SERROY, Jean. A Tela Global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009.
MATTOS, Sérgio. Um perfil da TV Brasileira (40 anos de história: 1950-1990). Bahia: A Tarde, 1990.
MATTOS, Laura. Piratas do horário nobre. Jornal Folha de S. Paulo, São Paulo, 02 jan. de 2011. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0201201110.htm. Acesso em: 17 mai. 2021.
MÉDOLA, Ana Sílvia Lopes Davi. Globo Media Center: televisão e internet em processo de convergência midiática. In: LEMOS, André; BERGER, Christa; BARBOSA, Marialva. (Orgs.). Livro da XIV COMPÓS - Narrativas Midiáticas Contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2006.
OPERAÇÃO tira sites de torrent do ar. Estadão, 29 abr. 2016. Disponível em: https://link.estadao.com.br/noticias/geral,operacao-tira-sites-de-torrent-do-ar,10000042727. Acesso em: 8 dez. 2022.
RAVACHE, Guilherme. Netflix, Disney, Amazon e Globo lutam contra disparada da pirataria. Uol Splash, 20 abr. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/colunas/guilherme-ravache/2021/04/20/netflix-disney-amazon-e-globo-lutam-contra-disparada-da-pirataria.htm. Acesso em: 14 jun. 2022.
SANTOS NETO, Valdemir Soares dos; STRASSBURGER, Damaris. O reposicionamento do Globoplay: um estudo de caso sobre a reconfiguração de identidade da plataforma de streaming da Rede Globo. Revista Temática, Ano XV, n. 6, jun. 2019, p. 112-130.
SINAL digital de TV já chega a 90% dos brasileiros. Valor Investe, 09 mai. 2021. Disponível em: https://valorinveste.globo.com/mercados/brasil-e-politica/noticia/2021/05/09/sinal-digital-de-tv-j-chega-a-90-pontos-percentuais-dos-brasileiros.ghtml. Acesso em: 18 mai. 2021.
SOBRE. Canais Globo SAT, [s/d]. Disponível em: http://canaisglobosat.globo.com/. Acesso em: 18 mai. 2021.
SOUZA, Ramon de. Globoplay já tem 20 milhões de usuários e é líder nacional de streaming. Canal Tech, 08 out. 2020. Disponível em: https://canaltech.com.br/entretenimento/globoplay-ja-tem-20-milhoes-de-usuarios-e-e-lider-nacional-de-streaming-172792/. Acesso em: 17 jun. 2021.
VAQUER, Gabriel. Globo começará a disponibilizar novelas antigas no Globoplay até o fim do ano. Observatório da TV, 05 out. 2019. Disponível em: https://observatoriodatv.uol.com.br/noticias/globo-comecara-a-disponibilizar-novelas-antigas-no-globoplay-ate-o-fim-do-ano. Acesso em: 30 jan. 2022.
VELOSO, Thássius. Net lança site com vídeos do SporTV, Multishow, Telecine e outros canais. Tecnoblog, 11 ago. 2011. Disponível em: https://tecnoblog.net/73155/net-assistir-televisao-na-internet-muu/. Acesso em: 17 jun. 2021.
VENTURA, Felipe. Rede Globo cria serviço semelhante a Netflix com programação própria. Gizmodo, 28 set. 2012. Disponível em: https://gizmodo.uol.com.br/rede-globo-cria-servico-semelhante-a-
netflix-com-programacao-propria/. Acesso em: 19 mai. 2021.
VIEIRA, Enio Everton Arlindo Vieira. Os piratas da imagem - A popularização do videocassete no Brasil e as preocupações com a pirataria em vídeo. SCIAS - Educação, Comunicação e Tecnologia, v. 2, n. 1, 2020, p. 56–71. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sciasedcomtec/article/view/4463. Acesso em: 26 dez. 2021.
VIEIRA, Amanda Veronesi; MURTA, Cíntia Maria Gomes. Globo Play: a plataforma da Rede Globo. Revista GEMInIS, São Carlos, UFSCar, v. 8, n. 2, mai.-ago. 2017, p.31-47. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/295. Acesso em: 01 dez. 2021.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Valdemir Soares dos Santos Neto, Mario Abel Bressan Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.