Maintaining Good Manners

colonialism and structural racism in Brazilian horror cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n2.893

Keywords:

Good Manners, Racism, Colonialism, Horror

Abstract

This article proposes to trace a reading of the movie Good Manners (2017) through an investigation of structures from colonialism that extends to our contemporary scenario. Such an interpretation can be directly perceived in the work – by portraying sociopolitical and cultural symptoms throughout the narrative – and indirectly – based on some metaphors and research on some constituent elements of our history. Thus, we will seek to investigate these issues through two lines: the analysis of the film’s central characters – especially Clara (Isabél Zuaa) – and an exploratory return to Brazilian Folklore and the figure of the Werewolf. In methodological terms, we will use this cinematographic piece with a double epistemic function in this work: to serve as an analytical corpus of audiovisual material and to enable the development of a metaphorical function that allows us to unveil certain essential themes for debate in the academic field and in popular culture. Thus, the aim will be to perceive this Horror film as a possibility of debate about racial and colonial agendas of a structure of inequalities perpetuated in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuri Garcia, State University of Rio de Janeiro

Ph.D. in Social Communication from the Postgraduate Program in Communication at the State University of Rio de Janeiro (UERJ). Accredited professor in the Postgraduate Program in Communication at the State University of Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (RJ). Brazil.

References

ALMEIDA, Sílvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

ARISTÓTELES. Poética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

AS BOAS MANEIRAS. Direção: Marco Dutra e Juliana Rojas. Brasil, Alemanha e França: Good Fortune Films; Urban Factory; Globo Films, 2017. (135 min.), son., color.

BEAL, Timothy K. Religion and its Monsters. New York: Routledge, 2002.

BLAKE, Marc; BAILEY, Sara. Writing the horror movie. [S.L.] : Bloomsbury, 2013.

BORDWELL, David; THOMPSON Kristin. Film Art: An Introduction. New York: McGraw Hill, 2008.

BUTLER, Judith. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. Caderno de Leituras, Chão da Feira, n. 78, p.1-16, 2018.

CARROLL, Noël. The Philosophy of Horror. New York: Routledge, Chapman and Hall, Inc., 1990.

CARVALHO, Maria do Socorro. Cinema Novo Brasileiro. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus Editora, 2006. p. 289-309.

CASCUDO, Luis da Camara. Licantropia Sertaneja. Imburana – revista do Núcleo Câmara Cascudo de Estudos Norte-Rio-Grandenses/UFRN, n. 9, p.1-5, jan./jun, 2014.

CESÁRIO, Lia Bahia. Cinema e identidade cultural: o debate contemporâneo sobre as políticas públicas do audiovisual no Brasil. In: HAMBURGUER, Esther et al. (Orgs.). Estudos de cinema Socine IX. São Paulo: Socine; Annablume, 2008. p.367-376.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.

CONDE, Maite; DENNISON, Stephanie (Orgs.). Paulo Emílio Salles Gomes: On Brazil and Global Cinema. Wales: University of Wales Press, 2019. p. 192-207.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: Visão e Modernidade no Século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRENSHAW, Kimberle. A Intersecionalidade na Discriminação de Raça e Gênero. In: VV.AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004. p. 7-16. Anais eletrônicos [...]. Brasília: Unifem, 2004. p. 7-16.. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4253342/mod_resource/content/1/IntersecionalidadeNaDiscriminacaoDeRacaEGenero_KimberleCrenshaw.pdf. Acesso em: 06 de outubro de 2023.

FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FELINTO, Erick. “Olavo tem razão”: Olavo de Carvalho, esoterismo e os mitos conspiratórios do imaginário político neoconservador. In: MARTONI, Alex; ARRAES, Marcos; OLIVEIRA, Victor. Assombros da história: memória, técnica, política. Belo Horizonte: Fino Traço, 2022.

FELIZARDO, Jane Guimarães.; SILVA, Alexander Meireles de. Quem tem medo do Lobo Mau? O Lobisomem como símbolo da alteridade. In: GARCIA, Flávio (Org.). III Painel “Reflexões sobre o Insólito na Narrativa Ficcional”: O Insólito na Literatura e no Cinema. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2008.

FERREIRA, Cid Valle. Apresentação. In: THOMPSON, Richard. O Lobisomem: uma lenda do limusino. São Paulo: Sebo Clepsidra, 2021.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2008.

FREUD, Sigmund. O estranho, 1919. In: FREUD, Sigmund. História de uma neurose infantil. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 233-270.

GARCIA, Yuri. Drácula, o Vampiro Camaleônico. Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2014.

GARCIA, Yuri. Constructing the Vampire Myth in Cinema: A Short Analysis of Nosferatu (1922), Dracula (1931) and Dracula (1958). Bulletin of the Transilvania University of Brasov, v. 14, n. 63 (Special Issue), p. 115-128, 2021.

GIL, José. Metafenomenologia da monstruosidade: o devir-monstro. In: DONALD, James; HUNTER, Ian; COHEN, Jeffrey Jerome; GIL, José; SILVA, Tomaz Tadeu da. Pedagogia dos Monstros: Os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

GONZALEZ, Lélia. O Movimento Negro na Última Década. In: GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982. p. 9-66.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, p. 223-244, 1984.

GONZALEZ, Lélia. A Categoria Político-Cultural de Amefricanidade. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, v. 15, n. 1, p. 67-89, 2021.

GONZÁLEZ CASANOVA, Pablo. Colonialismo interno (una redefinición). In: BORON, Atilio; AMADEO, Javier; GONZÁLEZ, Sabrina (Orgs.). La teoría marxista hoy. Buenos Aires: CLACSO, 2006. p. 431-458.

HARRIS, Mark. O lobisomem entre índios e brancos: o trabalho da imaginação no Grão-Pará no final do século XVIII. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros (ieb), n. 47, p. 29-55, 2008.

HOBBES, Thomas. Leviatã. São Paulo: Marlins Fontes, 2003 [1651].

HOLANDA, Sergio Buarque. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HOOKS, bell. Anseios: raça, gênero e políticas culturais. São Paulo: Elefante, 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação – Episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LIMA, Makson. 'As Boas Maneiras' é o filme de terror brasileiro que você não sabia que queria assistir. Entrevistados: Juliana Rojas e Marco Dutra. Vice, 15 jun. 2018. Disponível em: https://www.vice.com/pt_br/article/zm8k89/as-boas-maneiras-e-o-filme-de-terror-brasileiro-que-voce-nao-sabia-que-queria-assistir. Acesso em: 05 de março de 2022.

MARX, Karl. O Capital. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona Editores Refratários, 2014.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder soberania estado de exceção política da morte. Arte & Ensaios, n. 32, p.123-151, dez. 2016.

MEIRELES, Alexander. O Lobisomem. In: REIS, Carlos; ROAS, David; FURTADO, Filipe; GARCÍA, Flávio; FRANÇA, Júlio (Eds.). Dicionário Digital do Insólito Ficcional (e-DDIF). Rio de Janeiro: Dialogarts, 2022. Disponível em: https://www.insolitoficcional.uerj.br/lobisomem/. Acesso em: 29 de novembro de 2023.

MORATO ZANATTO, R. Paulo Emílio e Os filmes na cidade (1966): Economia, cultura laboral e mentalidade na gênese do subdesenvolvimento. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 24, n. 1, p. 174-193, 2021.

MOREIRA, Adilson. Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.

NOGUEIRA, Luís. Manuais de Cinema II: Géneros Cinematográficos. Covilhã: LabCom, 2010.

OLIVEIRA-MONTE, Emanuelle K. F.. Queering Brazilian Horror: Race, Class, and Sexual Orientation in As boas maneiras (2017). Journal of Gender and Sexuality Studies, v. 47, n. 1, p. 31-50, 2021.

ORTIZ, Fernando. Del fenómeno de la "transculturación" y de su importancia en Cuba. In: ORTIZ, Fernando. El contrapunteo cubano del azúcar y del tabaco. Cuba: Editorial de ciencias sociales, La Habana, 1983.

QUINTERO, Pablo. Colonialismo interno, neocolonialismo, colonialidade do poder: contribuições, limites e problemas dos modelos teóricos sobre os povos indígenas e as situações coloniais na América Latina. In: Reunião Brasileira de Antropologia, 31., 2018, Brasília. Anais eletrônicos [...]. Brasília: Universidade de Brasília, 2018. p. 1-12. Disponível em: https://www.31rba.abant.org.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjIwNzUiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiZDVkMTgyNzQxOGM4MDNkZjVlY2E5YjM0ZjQxOWRhMjQiO3. Acesso em: 20 de novembro de 2022.

REGIS, Fátima; MESSIAS, José. Comunicação, Tecnologia e Cognição: rearticulando homem, mundo e pensamento. In: REGIS et al. (Org.). Tecnologias de Comunicação e Cognição. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2017.

ROSSI, Aparecido Donizete. Manifestações e Configurações do Gótico nas Literaturas Inglesa e Norte-Americana: Um Panorama. ÍCONE- Revista de Letras, São Luís de Montes Belos, v. 2, p. 55-76, jul. 2008.

RUSSO, Eduardo Adrián. Líneas abismales y estéticas fronterizas: "As boas maneiras" y "Bacurau". Revista Arte e Investigación, número especial, p. 1-13, 2021.

SALLES GOMES, Paulo Emílio. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

______. Cinema: A Trajectory within Underdevelopment (1973). In: CONDE, Maite.; DENNISON, Stephanie (Orgs.). Paulo Emílio Salles Gomes: On Brazil and Global Cinema. Wales: University of Wales Press, 2019. p. 192-207.

SANTOS, Jamille da Silva. Projeções do lobisomem na literatura: uma arqueogenealogia do corpo-espaço lupino. 2019. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI 10.14393/ufu.te.2019.2483. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28473. Acesso em: 06 de abril de 2022.

SILVA, Francisco Vaz da. Iberian Seventh-Born Children, Werewolves, and the Dragon Slayer: A Case Study in the Comparative Interpretation of Symbolic Praxis and Fairytales. Folklore, v. 114, p. 335-353, 2003.

SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, Raquel; BARBALHO, Alexandre (Orgs.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005.

THOMPSON, Richard. O Lobisomem: uma lenda do limusino. São Paulo: Sebo Clepsidra, 2021 [1828].

Published

2024-01-13

Issue

Section

General articles