Spaces for professional training and expansion of access for new social actors to the audiovisual field

The case of Audiovisual Center of São Bernardo do Campo (CAV)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.938

Keywords:

Formação profissional, Campo audiovisual, Democratização, Centro de Audiovisual de São Bernardo do Campo

Abstract

Training spaces in audiovisual language in Brazil throughout the 2010s gained strength in face of the expansion of debates on the so-called "creative economy" in the private sector and public management. Regarding the performance of those spaces, this article presents a case study on the São Bernardo do Campo Audiovisual Center – CAV, opened in 2012, in the ABC region of São Paulo. In addition to a school, which offers open 800-hour free courses in the areas of live action and animation, CAV has a “Production Center” that carries out independent productions and productions for the city’s Culture Department, in addition to supporting local producers. The research methodology was based on conducting in-depth interviews with the aim of identifying perceptions about CAV, articulated in reports produced by social actors who were/are part of the Center's community. Through qualitative analysis of the material, we sought to investigate the points of convergence between the life stories of the subjects interviewed and CAV. As main considerations, the research points out possible impacts generated by the presence of public and free training centers such as CAV in local scenarios of audiovisual production, highlighting their role regarding democratization of the audiovisual field through the entry of new actors in the Brazilian productive scenario.

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Author Biographies

Denise Regina Szabo, Universidade Anhembi Morumbi

Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Graduada em Rádio, TV e Internet  pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e Cinema pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialização em Produção Audiovisual – Projeto e Negócio (SENAC-SP). São Paulo (SP). Brasil.

Nara Lya Cabral Scabin, Universidade Anhembi Morumbi

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). São Paulo (SP). Brasil.  

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Published

2023-07-30

Issue

Section

Dossier