Spaces for professional training and expansion of access for new social actors to the audiovisual field
The case of Audiovisual Center of São Bernardo do Campo (CAV)
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.938Keywords:
Formação profissional, Campo audiovisual, Democratização, Centro de Audiovisual de São Bernardo do CampoAbstract
Training spaces in audiovisual language in Brazil throughout the 2010s gained strength in face of the expansion of debates on the so-called "creative economy" in the private sector and public management. Regarding the performance of those spaces, this article presents a case study on the São Bernardo do Campo Audiovisual Center – CAV, opened in 2012, in the ABC region of São Paulo. In addition to a school, which offers open 800-hour free courses in the areas of live action and animation, CAV has a “Production Center” that carries out independent productions and productions for the city’s Culture Department, in addition to supporting local producers. The research methodology was based on conducting in-depth interviews with the aim of identifying perceptions about CAV, articulated in reports produced by social actors who were/are part of the Center's community. Through qualitative analysis of the material, we sought to investigate the points of convergence between the life stories of the subjects interviewed and CAV. As main considerations, the research points out possible impacts generated by the presence of public and free training centers such as CAV in local scenarios of audiovisual production, highlighting their role regarding democratization of the audiovisual field through the entry of new actors in the Brazilian productive scenario.
Downloads
References
BALDINI, Leandro. Marinho ameaça Telem para manter Vera Cruz. Diário do Grande ABC, Política, 9 out. 2015 07:00. Disponível em: https://www.dgabc.com.br/Noticia/1593244/marinho-ameaca-telem-para-manter-vera-cruz. Acesso em: 11 fev. 2023.
BONI, Valdete; QUARESMA, Jurema. Aprenda a entrevistar: como fazer entrevista
em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 20, n. 1, p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/viewFile/18027/16976. Acesso em: 15 fev. 2023.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2017.
BRASIL. EXTRATO DE CONVÊNIO Nº 730810/2009. SECRETARIA DO AUDIOVISUAL. Diário Oficial da União. Brasília, DF, ano 147, n. 22, p. 10, 02 fev. 2010. Disponível em: http://anexos.datalegis.inf.br/tm/DO3_2010_02_02_integra.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Cultura. Secretaria da Economia Criativa. Relatório de Economia Criativa 2010: economia criativa, uma opção de desenvolvimento viável. São Paulo: Itaú Cultural, 2012. Disponível em https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_pt.pdf. Acesso em: 05 fev. 2023.
CENTRO DE AUDIOVISUAL DE SÃO BERNARDO DO CAMPO. Pesquisa de acompanhamento de egressos. Secretaria Municipal de Cultura de São Bernardo do Campo. 2021. [Documento interno].
FERNANDEZ, Rafael Saad. Economia Criativa como estratégia para o
Desenvolvimento Regional: o caso do grande ABC paulista. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e Sociais) – Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, 2014.
FRANCISCHELLI, Giovanni. Regulação e fomento para a produção audiovisual brasileira e independente: uma análise da política do Fundo Setorial do Audiovisual. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
GONÇALVES, Denise Ramos. A produção audiovisual como mediação na prática
científica. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
COMPANHIA VERA Cruz volta a produzir cinema. Guia da Cidade, São Bernardo do Campo, ano 5, n. 53, p. 4-7, abr. 2015.
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. Trad. Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.
JR, Valmir. [Entrevista concedida a] Denise Szabo. São Bernardo do Campo, 2022. [fonte oral].
LUIZ, André. [Entrevista concedida a] Denise Szabo. São Bernardo do Campo, 2022. [fonte oral].
KLUCKHOHN, Florence R. O método de “Observação participante” no Estudo de Pequenas Comunidades. Sociabilidades Urbanas – Revista de Antropologia e Sociologia, João Pessoa, v. 2, n. 5, p. 29-38, jul. 2017. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/grem/sociabilidadesurbanas/SocUrbs%20V2%20N5%20Julho%202018%20Artigo%20KLUCKHOHN.pdf. Acesso em: 18 fev. 2023.
OLIVEIRA, Sérgio. [Entrevista concedida a] Denise Szabo. São Bernardo do Campo, 2022. [fonte oral].
O QUE É Economia Criativa?. PUCRS Online, 24 ago 2021. Disponível em: https://blog-online.pucrs.br/public/o-que-e-economia-criativa/. Acesso em: 26 jun. 2023.
PISCITELLI, A. Tradição oral, memória e gênero: um comentário metodológico.
Cadernos Pagu, [Campinas], n. 1, p. 150-200, 2005. Disponível em:
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1683. Acesso
em: 19 fev. 2023.
REIS, Josiane. [Entrevista concedida a] Denise Szabo. São Bernardo do Campo, 2022. [fonte oral].
SZABO, Denise. Vozes do cinema no ABC: os impactos de uma escola de audiovisual para a economia criativa na região do ABC paulista. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2022.
TRINDADE, Teresa Noll. Documentário e Mercado no Brasil - da produção à sala de cinema. São Paulo: Alameda, 2014.
VALIATI, Leandro; FIALHO, Ana Letícia do Nascimento (orgs.). Atlas econômico da cultura brasileira metodologia I. Porto Alegre: Editora da UFRGS/CEGOV, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/198722. Acesso em: 27 jun. 2023.
VAN HAYDEN, Rafael. [Entrevista concedida a] Denise Szabo. São Bernardo do Campo, 2022. [fonte oral].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Denise Szabo, Nara Lya Cabral Scabin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.