Godard in Mozambique

The pursuit of an image of independence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n1.1089

Keywords:

Jean-Luc Godard, Image, Mozambique, Decolonization

Abstract

This article is an investigation into the work of filmmaker Jean-Luc Godard and his production company Sonimage in Mozambique in 1978, in a joint project with the Marxist government of the newly independent country. The project consisted of the production of a series called Birth (of the Image) of a Nation, which Godard treated as a report on Mozambicans' relationship with the image in order to provide guidelines for the implementation of a television network in the country. The project was interesting for both: for FRELIMO, which was investing in cinema as a way of building identity; and for Godard, who in recent years had been dedicating himself to the investigation of mass communication, and saw an opportunity to create television in a territory not yet dominated by the Western audiovisual industry. Despite this convergence, the project did not prosper, but it still has many historical, aesthetic and political connections: a European filmmaker in Africa, in the political effervescence of post-independence, at the invitation of a left-wing government, willing to experiment in the field of image and representation. Here we will consider the impasses faced in this experience and the possible contradictions of the idealized project, at the crossroads between the European filmmaker's artistic career and the cultural policy of the African country in the process of decolonization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karen Barros da Fonseca, Catholic University of Rio de Janeiro

PhD candidate and Master in the Graduate Program in Literature, Culture, and Contemporary Studies at the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro (RJ). Brazil.

References

BHABA, Homi K. O local da cultura. Tradução: Myriam Ávila; Tradução: Eliana Lourenço de Lima Reis; Tradução: Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BRENNEZ, Nicole. et al. (eds.). Jean-Luc Godard Documents. Paris: Centre Pompidou, 2006.

CABAÇO, José Luís. Moçambique - identidade, colonialismo e libertação. São Paulo: Anpocs, 2009.

CABECINHAS, Rosa; PEREIRA, Ana Cristina. (eds.). Abrir os gomos do tempo: conversas sobre cinema em Moçambique. Minho: UMinho Editora, 2022.

CONVENTS, Guido. Os moçambicanos perante o cinema e o audiovisual: uma história político-cultural do Moçambique colonial até à República de Moçambique (1896-2010). Maputo: CP - Conteúdos e Publicações, 2011.

DIAWARA, Manthia. Sonimage in Mozambique. In: JAMES, Gareth; ZEYFANG, Florian. (eds.). The TVideo Politics of Jean-Luc Godard. Berlim: B. Books, 2003.

DUBOIS, Philippe. Cinema, video, Godard. Tradução: Mateus Araújo Silva. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

EMMELHAINZ, Irmgard. Jean-Luc Godard’s Political Filmmaking. Cham: Springer International Publishing, 2019.

ENWEZOR, Okwui. (ed.). The Short Century: Independence and Liberation Movements in Africa 1945-1994. Munique: Prestel, 2001.

FAIRFAX, Daniel. Birth (of the Image) of a Nation: Jean-Luc Godard in Mozambique. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, n. 03, p. 55–67, 2010.

GODARD, Jean-Luc. Le dernier rêve d’un producteur. Cahiers du Cinéma, v. 300, p. 70– 129, 1979.

GODARD, Jean-Luc. Textos reunidos. Rio de Janeiro: Livraria Taurus, 1985.

GODARD, Jean-Luc. Brenez Godard. [Entrevista cedida a] Nicole Brenez. Disponível em: https://youtu.be/Jx-1IVfhIPA?feature=shared. Acesso em: 10 de jun. de 2024.

GRAY, Ros. Cinemas of the Mozambican Revolution: Anti-Colonialism, Independence and Internationalism in Filmmaking, 1968-1991. Suffolk: James Currey, 2020.

GRAY, Ros. Já ouviu falar de internacionalismo? As amizades socialistas do governo moçambicano. In: MONTEIRO, Lúcia Ramos. (ed.). África(s): Cinema e Revolução. São Paulo: Caixa Cultural, 2016.

LOPES, José de Souza Miguel. Cinema de Moçambique no pós-independência: uma trajetória, Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 5, n. 2, 31 mar. 2017.

MACCABE, Colin. Godard: images, sound, politics. Londres: Macmillian, 1980.

MATOS, Patrícia Ferraz de. Imagens de África? Filmes e documentários portugueses relativos às antigas colónias africanas (primeira metade do século XX). Comunicação e Sociedade, v. 29, p. 153–174, 27 jun. 2016.

MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: Ensaio sobre a África descolonizada. Tradução: Narrativa Traçada. Luanda: Edições Mulemba, 2014.

MONTAURY, Alexandre. Kuxa Kanema: imagem e utopia. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, v. 18, p. 36–47, 2019.

PRATT, Mary. Louise. Os olhos do Império: relatos de viagem e transculturação. Bauru: EDUSC, 1999.

PUPPO, Eugenio; ARAÚJO, Mateus (eds.). Godard inteiro ou o mundo em pedaços. São Paulo: Heco Produções, 2015.

SCHEFER, Raquel. Comment faire une télévision qui puisse servir le peuple sans desservir le pouvoir en place? Sonimage dans le Mozambique révolutionnaire et un film mozambicain de Jean-Luc Godard. La Furia Umana, v. 28, 2016a.

SCHEFER, Raquel. Mueda, Memória e Massacre, de Ruy Guerra, o projeto cinematográfico moçambicano e as formas culturais do Planalto de Mueda. Comunicação e Sociedade, v. 29, p. 27–51, jun. 2016b.

SORANZ, Gustavo Soranz. O Instituto Nacional de Cinema e outras experiências audiovisuais em Moçambique no seu período pós-colonial . Contemporânea, v. 12, n. 1 (2014): Dossiê Conceitos e mudanças em Jornalismo, 1 jan. 2014.

VISENTINI, Paulo Fagundes. As revoluções africanas: Angola, Moçambique e Etiópia. São Paulo: Editora Unesp, 2012.

WHITE, Jerry. Two Bicycles: The Work of Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville. Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2013.

WITT, Michael J. E. On communication: the work of Anne-Marie Miéville and Jean-Luc Godard as “Sonimage” from 1973 to 1979. Tese (Doutorado). Bath: University of Bath, 1998.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Dossier