Arthur Omar, Trinh T. Minh-ha and the answers to the colonization of the cinematic representation of the “real”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n1.1097

Keywords:

Arthur Omar, Documentary, Eurocentrism, Trinh T. Minh-ha

Abstract

Based on an analysis of texts, interviews and films by filmmakers Arthur Omar and Trinh T. Minh-ha, we will seek to understand the convergences and divergences between their ways of thinking about the filmic representation of the “real”, especially in their ways of questioning the hegemonic classical documentary language. The works of Didi-Huberman (2014, 2015) and Shohat and Stam (2006) will help us contextualize the relationships between colonialism, imperialism and Eurocentrism in cinema, establishing the issues that Omar and Minh-ha will focus on in their works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael de Campos, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD candidate and Master in the Graduate Program in Communication at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Member of GPESC - Research Group on Semiotics and Communication Cultures.
Porto Alegre (RS), Brazil.

References

BELASALMA, Natália. O Brasil em Pedaços: aspectos do cinema de Arthur Omar. 2019. Dissertação (Mestrado). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo : Editora Brasiliense, 1985.

BERNADET, Jean-Claude. Cineastas e Imagens do Povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CONGO. Direção: Arthur Omar. Empresa produtora: Melopéia Cinematográfica, 1972. 12 min., son., color. e P&B, 16 mm.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: Visão e Modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012

DIDI-HUBERMAN, Georges. Pueblos expuestos, Pueblos Figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas. Lisboa: KKYM, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontagens do tempo sofrido: o olho da história II. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, o gaio saber inquieto: o olho da história III. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018b.

DUSSEL, Henrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2004. p. 39-51.

FANON, Fanon. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

MINH-HA, Trinh T. Documentary Is/Not a Name. Cambridge: The MIT Press. October, Vol. 52, 1990, p. 76-98.

MINH-HA, Trinh T. Trinh T. Minh-ha (Just Speak Nearby, day 1 excerpt) at 356 Mission. YouTube, 25 de maio de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zYpXm4E63S0. Acesso em: 18 fev. 2024.

MINH-HA, Trinh T. Trinh T. Minh-ha: SFFILM Persistence of Vision Award + WHAT ABOUT CHINA?. YouTube, 18 de maio de 2022. . Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dQ6JYbwzay0. Acesso em: 18 fev. 2024.

OMAR, Arthur. Arthur Omar - Alquimia da Velocidade - Rumos Cinema e Vídeo. YouTube, 20 de maio de 2011a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_GlV9rCaPKQ. Acesso em: 18 fev. 2024.

OMAR, Arthur. TV UFBA - Cine Futuro: entrevista com Arthur Omar. YouTube, 12 de agosto de 2011b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IGqb6g_Q4Vw. Acesso em: 18 fev. 2024.

OMAR, Arthur. O Antidocumentário, Provisoriamente. Cinemais, n. 8, Rio de Janeiro, novembro/dezembro de 1997, p. 179-203.

OMAR, Arthur. Roda de Conversa com Arthur Omar. YouTube, 03 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=T0NpwankQeY&t=7052s. Acesso em: 18 fev. 2024.

PAZ, Octávio. Signos em Rotação. São Paulo: Perspectiva, 1996.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2004. p. 193-238.

RAMOS, Arthur. O folclore negro do Brasil: demopsicologia e psicanálise. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.

RAMOS, Guiomar. O documentário como fonte para o experimental no cinema de Arthur Omar. In: TEIXEIRA, Francisco E. (org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus Editorial, 2004, p. 119-156.

REASSEMBLAGE. Direção: Trinh T. Minh-ha Empresa produtora: Women Makes Movies, 1982. 40 min., son., color., 16 mm.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

SOBRINHO, Gilberto. Arthur Omar, Congo e o antidocumentário: mediações e crise na representação. Revista Doc On-line, n. 19, 2016. p. 124-135.

SORANZ, Gustavo. Reassemblage – Um Filme Sobre o Senegal? In: Anais do XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2013, Manaus. São Paulo: Intercom, 2013.

SORANZ, Gustavo. Trinh T. Minh-ha: rumo a uma etnografia experimental no cinema. In: Anais do XVII Encontro da Sociedade Brasileira de Estudos em Cinema e Audiovisual, 2013, Palhoça/SC. São Paulo: Socine, 2014. p. 865-874.

TAKEMOTO, César; OTSUKA, Edu. Mato Eles?: uma antropologia às avessas. Olho d´água, São José do Rio Preto, 6(2), Jul-Dez, 2014. p. 45-54.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Dossier