Arthur Omar, Trinh T. Minh-ha and the answers to the colonization of the cinematic representation of the “real”
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n1.1097Keywords:
Arthur Omar, Documentary, Eurocentrism, Trinh T. Minh-haAbstract
Based on an analysis of texts, interviews and films by filmmakers Arthur Omar and Trinh T. Minh-ha, we will seek to understand the convergences and divergences between their ways of thinking about the filmic representation of the “real”, especially in their ways of questioning the hegemonic classical documentary language. The works of Didi-Huberman (2014, 2015) and Shohat and Stam (2006) will help us contextualize the relationships between colonialism, imperialism and Eurocentrism in cinema, establishing the issues that Omar and Minh-ha will focus on in their works.
Downloads
References
BELASALMA, Natália. O Brasil em Pedaços: aspectos do cinema de Arthur Omar. 2019. Dissertação (Mestrado). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo : Editora Brasiliense, 1985.
BERNADET, Jean-Claude. Cineastas e Imagens do Povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
CONGO. Direção: Arthur Omar. Empresa produtora: Melopéia Cinematográfica, 1972. 12 min., son., color. e P&B, 16 mm.
CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: Visão e Modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012
DIDI-HUBERMAN, Georges. Pueblos expuestos, Pueblos Figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas. Lisboa: KKYM, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontagens do tempo sofrido: o olho da história II. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, o gaio saber inquieto: o olho da história III. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018b.
DUSSEL, Henrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2004. p. 39-51.
FANON, Fanon. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
MINH-HA, Trinh T. Documentary Is/Not a Name. Cambridge: The MIT Press. October, Vol. 52, 1990, p. 76-98.
MINH-HA, Trinh T. Trinh T. Minh-ha (Just Speak Nearby, day 1 excerpt) at 356 Mission. YouTube, 25 de maio de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zYpXm4E63S0. Acesso em: 18 fev. 2024.
MINH-HA, Trinh T. Trinh T. Minh-ha: SFFILM Persistence of Vision Award + WHAT ABOUT CHINA?. YouTube, 18 de maio de 2022. . Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dQ6JYbwzay0. Acesso em: 18 fev. 2024.
OMAR, Arthur. Arthur Omar - Alquimia da Velocidade - Rumos Cinema e Vídeo. YouTube, 20 de maio de 2011a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_GlV9rCaPKQ. Acesso em: 18 fev. 2024.
OMAR, Arthur. TV UFBA - Cine Futuro: entrevista com Arthur Omar. YouTube, 12 de agosto de 2011b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IGqb6g_Q4Vw. Acesso em: 18 fev. 2024.
OMAR, Arthur. O Antidocumentário, Provisoriamente. Cinemais, n. 8, Rio de Janeiro, novembro/dezembro de 1997, p. 179-203.
OMAR, Arthur. Roda de Conversa com Arthur Omar. YouTube, 03 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=T0NpwankQeY&t=7052s. Acesso em: 18 fev. 2024.
PAZ, Octávio. Signos em Rotação. São Paulo: Perspectiva, 1996.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2004. p. 193-238.
RAMOS, Arthur. O folclore negro do Brasil: demopsicologia e psicanálise. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
RAMOS, Guiomar. O documentário como fonte para o experimental no cinema de Arthur Omar. In: TEIXEIRA, Francisco E. (org.). Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus Editorial, 2004, p. 119-156.
REASSEMBLAGE. Direção: Trinh T. Minh-ha Empresa produtora: Women Makes Movies, 1982. 40 min., son., color., 16 mm.
SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
SOBRINHO, Gilberto. Arthur Omar, Congo e o antidocumentário: mediações e crise na representação. Revista Doc On-line, n. 19, 2016. p. 124-135.
SORANZ, Gustavo. Reassemblage – Um Filme Sobre o Senegal? In: Anais do XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2013, Manaus. São Paulo: Intercom, 2013.
SORANZ, Gustavo. Trinh T. Minh-ha: rumo a uma etnografia experimental no cinema. In: Anais do XVII Encontro da Sociedade Brasileira de Estudos em Cinema e Audiovisual, 2013, Palhoça/SC. São Paulo: Socine, 2014. p. 865-874.
TAKEMOTO, César; OTSUKA, Edu. Mato Eles?: uma antropologia às avessas. Olho d´água, São José do Rio Preto, 6(2), Jul-Dez, 2014. p. 45-54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafael de Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.