Cinema of reencounters

forms of history in Cabra and in the trilogy by Vincent Carelli

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n2.1029

Keywords:

Reencounter scene, Fragment, Elaboration of History, Political cinema

Abstract

This essay starts from situations of “to suggest an open map of comparisons between Cabra marcado para morrer (as well as the subsequent film A família de Elizabeth Teixeira) and Vincent Carelli’s trilogy (constituted by Corumbiara, Martírio and Adeus, Capitão). Whether between people or with archival images, these reencounters suggest affinities and differences between the works, thus characterizing two modes, among many other possible ones, of political cinema in Brazil. In the first mode, the interrupted experience turns the film into a process; in the second, the processes, recorded over years of activism, become films. Born in the ruins of the Coup, the first film uses fragments to show hiatus and produce bonds, elaborating the history through the dialectic between the two terms; born from processes of extermination, the second uses a fragment as an enigma that propels a work of translation and narration, while preserving the opacity of the narrated experience, which would lead to the expansion of the avaricious and restricted concept of humanity as forged by Western modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Brasil, Federal University of Minas Gerais

Ph.D. in Communication and Culture from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Professor in the Department of Communication and the Postgraduate Program in Communication at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Belo Horizonte (MG), Brazil.

References

A FAMÍLIA de Elizabeth Teixeira. Direção: Eduardo Coutinho. Brasil, 2014. (65min), color, digital.

ADEUS, CAPITÃO. Direção: Vincent Carelli e Tatiana Almeida. Brasil, 2022. (178 min), color.

ALMEIDA, Mauro. Caipora e outros conflitos ontológicos. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

ALVARENGA, Clarisse. Da cena do contato ao inacabamento da história (Os últimos isolados, Corumbiara e Os Arara. Salvador: Edufba, 2017.

ALVARENGA, Clarisse; BELISÁRIO, Bernard. O cinema-processo de Vincent Carelli em Corumbiara. In: VEIGA, R.; MAIA, C.; GUIMARÃES, V. Limiar e partilha: uma experiência com filmes brasileiros. Belo Horizonte: Selo do PPGCOM/UFMG, 2015. p.72-98.

BELISÁRIO, Bernard. Rebobinando a fita: arqueologia do videotape nas aldeias. GIS (USP), São Paulo, v. 7, p. 1-17, 2022.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BERNARDET, Jean-Claude. Vitória sobre a lata de lixo da história. In: OHATA, M. Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 465-478.

BRASIL, André. Formas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneo. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 478-602 , set.-dez. 2013.

BRASIL, André. Retomada: teses sobre o conceito de história. In: Catálogo do forumdoc.bh 2016. Belo Horizonte: Associação Filmes de Quintal, 2016. p. 145-161.

BRASIL, André. Do reencontro: teses sobre o conceito de história. In: Catálogo do forumdoc.bh 2022. Belo Horizonte: Associação Filmes de Quintal, 2022. p. 201-211.

BRASIL, André; CÉSAR, Amaranta; LEANDRO, A.; MESQUITA, C. Nomear o genocídio: uma conversa sobre Martírio, com Vincent Carelli. Revista ECO-PÓS, UFRJ, Rio de Janeiro, v. 20, p. 232-257, 2017.

CABRA MARCADO para morrer. Direção: Eduardo Coutinho. Brasil, 1964-84. (119 min), p&b, 16-35mm.

COMOLLI, Jean-Louis. Carta de Marselha sobre a auto-mise-en-scène. In: COMOLLI, J-L. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008. p. 81-85.

CORUMBIARA. Direção: Vincent Carelli. Brasil, 2009. (117 min), color.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant L’image. Paris: Les Éditions Minuit, 1990.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Memória, história, testemunho. In: GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006. p. 44-57.

KRENAK, Aílton. A vida não é útil. São Paulo: Cia. das Letras, 2020.

MARGULIES, Irene. Reenactment and A-filiation in Serras da Desordem. In: MARGULIES, I. In person: Reenactment in postwar and contemporary cinema. Nova York: Oxford University Press, 2019. p. 219-252.

MARTÍRIO. Direção: Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tatiana Almeida. Brasil, 2016. (161 min), color.

MENEZES, Fábio. Para que o mundo prossiga: uma análise do cinema-processo de Vincent Carelli na trilogia Corumbiara, Martírio e Adeus, Capitão. 2023. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos) – Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.

MESQUITA, Cláudia. A família de Elizabeth Teixeira: a história reaberta. In: Catálogo do forumdoc.bh.2014. Belo Horizonte: Filmes de Quintal, 2014. p. 215-225.

MESQUITA, C. C. Entre agora e outrora: a escrita da história no cinema de Eduardo Coutinho. Galaxia, São Paulo, n. 31, p. 54-65, abr. 2016.

MESQUITA, Cláudia. “A ferida que começou a abrir para nunca mais fechar”: Elizabeth Teixeira, militância e maternidade no redemoinho da história. In: ALMEIDA, R.; PEREIRA, C.; MEDEIROS, K. (Orgs.). Cabra marcado para morrer. São Paulo: Faculdade de Educação da USP, 2023. p. 80-101.

SARAIVA, Leandro. “Enfia essa câmera no rabo”. In: CARVALHO, Ana (Org.). Vídeo nas Aldeias 25 anos: 1986 – 2011. Olinda: VnA, 2011.

SARAIVA, Leandro. Cineastas e imagens dos povos – de Cabra marcado a Martírio. Resumo de apresentação na XXIII Socine. 2020ª. Disponível em: https://associado.socine.org.br/anais/2019/18243/leandro_rocha_saraiva/cineastas_e_imagens_dos_povos_de_cabra_marcado_a_martirio. Acesso em: 8 jan. 2024.

SARAIVA, Leandro. Cineastas e imagens dos povos – de Cabra marcado para morrer a Martírio. [S. l.]: Socine, 12 nov. 2020b. 1 vídeo (99min). SOCINE EM CASA - Live 45. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=8ywCt22D4TE. Acesso em: 8 jan. 2024.

SCHWARZ, Roberto. O fio da meada. In: OHATA, M. Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013. p. 459-464.

XAVIER, Ismail. Indagações em torno de Eduardo Coutinho e seu diálogo com a tradição moderna. In: MIGLIORIN, Cezar. Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2010. p.65-79.

XAVIER, Ismail. Prefário à segunda edição. In: XAVIER, I. Alegorias do Subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012. p. 7-27.

Published

2024-01-13

Issue

Section

Out of frame